Wat gebeurt er als aan het begin vd maand de sirenes loeien? Wie controleert er dan of ze in elke wijk reageren in Nederland ????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Verspreid over het hele land staan 4275 sirenes die draadloos en onafhankelijk van elkaar aangezet kunnen worden vanuit de alarmcentrale van de regionale brandweer. Er is afgesproken dat elke eerste maandag van de maand het alarm wordt getest.
Als dit niet gebeurt, wordt er onderzocht waar dat door kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat doet de meldkamer. In de meldkamer van de brandweer staat een bedieningscomputer. Hiermee kan de brandweer een signaal sturen naar alle sirenepalen in de omgeving. Op de paal van het alarm zit een antenne waarmee het signaal van de brandweercomputer wordt opgevangen. En daaronder zit een kastje met daarin de sirenecomputer. Als het signaal opgevangen wordt stuurt deze een signaal naar de sirenecomputer die het alarm aanzet. Vervolgens controleren zij tevens of het alarm te horen is.

In België wordt overigens elke eerste donderdag van het trimester het alarm getest.