Waarom krijgen blanke mensen verschillende haarkleuren en bijvoorbeeld aziatische mensen altijd zwart haar?

Hebben alleen blanken de mogelijkheid om verschillende haarkleuren te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Je hebt in menselijk haar te maken met pigmenten.
Ook wel melanine genoemd. Daarin heb je weer onderscheid tussen de donker tinten het eumelanine en de lichte tinten feomelanine. Het donkere eumelanine en het lichte feomelanine verschillen in verhouding tot elkaar, waardoor het in menselijk haar in circa 11 tot 12 kleurtinten kan variëren, van zwart tot lichtblond.
In donker haar overheerst het donkere eumelanine waardoor de donkere kleur altijd de boventoon voert.
Bij lichtere kleuren hangt het af van de menging van eumelanine en feomeanine welke kleur het is.

Sorry voor het saaie verhaal,maar helaas is het zo theoretisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik nou gek of geef je geen antwoord op de vraag?! Ik lees alleen een verhaal of pigmenten en kleurtinten maar zie geen enkele aanwijzing waarom chinezen altijd zwart haar hebben en blanke mensen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord is dus dat dus de reden is waarom mensen met zwart haar altijd zwart haar krijgen( de donkere pigmenten overheersen) en bij licht haar er wel verschillende tinten mogelijk zijn ligt aan de verhouding van lichte en donkere pigmenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!
Dit heeft een genetische achtergrond.

Zwart haar is dominant. In een groep met veel zwartharigen, is de kans op een kind dat geen zwart haar niet zo groot meer.

Bij blanken is er nog een grote verscheidenheid aan haarkleuren. Ook hier zie je echter dat de dominante kleuren steeds meer vertegenwoordig zijn. Recessieve kleuren, zoals bijv rood, zie je steeds minder. De verwachting is ook dat roodharigen uitstervend zijn, puur omdat de dominante kleuren het overnemen.

Dit alles wordt weer veroorzaakt door een steeds groter wordende vermenging van de wereldbevolking.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
bewering klopt niet. Ik heb ook verschillende negroïde mensen gezien met rossig haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negers uit azie ? Nou misschien. Ik heb ook veel aziaten gezien in de grote steden van Azie, maar die waren allemaal geverfd. Net zoals hier trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan had je het woord bijvoorbeeld uit je vraag weg moeten laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt omdat die het bleken
Voor Japanners zijn wij allemaal blond en is hun haarkleur hartstikke gevarieerd. Het is maar net waar je oog op getraind is, bij ons dus op lichte haarkleuren.