Mensen gebruiken stopwoorden om zichzelf heel even de tijd te geven om na te denken over het vervolg van de zin. Niet voor niks zijn eeeeh en enneeh de meeste gebruikte stopwoorden, zelfs voor wie probeert dat absoluut niet voorkomen.

Soms pikken mensen ergens een stopwoordje op dat ze aanvankelijk een goed alternatief vinden en voor je het weet is dat het nieuwe stopwoord en zo mogelijk nog irritanter. Vooral pubers steken elkaar daar enorm mee aan, en hebben soms echt 'modestopwoorden'. In die categorie vallen bijvoorbeeld 'weet je' en 'dus' . Nog irritanter is het 'zeg maar soort van' dat zijn wortels lijkt te hebben in het amerikaanse 'like'.

Overigns gebruiken we allemaal, bewust of onbewust stopwoorden, maar meestal valt het niet zo op, zelfs de toehoorder niet. Pas als ze te pas en te onpas op vreemde plaatsen midden in de zin en te vaak gebruikt worden, gaat het echt opvallen en wordt het ook al heel snel irritant.

Vooral als op een gegeven moment de helft van de conversatie gaat bestaan uit :Nou, zeg maar, je weet wel, een soort van eeh, dinges, gisteren ging ik met die en die naar school zeg maar, en we waren zeg maar een beetje soort van te laat, dus moesten we zeg maar eerst naar de concierge, om een briefje te halen zeg maar.......

Mijn dochter heeft meiden in de klas die zo praten ; dóódvermoeiend. En nu begint zij ook al te zegmaren.....oef!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zeg maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou eeh, zeg maar eeh bedankt of zo zeg maar. ;-)
Of zoiets. Soort van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je, het zijn, zeg maar, gelukkig pubers, of zo, gaat gelukkig over :)
enne welles...jij gebruikt hier veel ; lol ;)
Dikke +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is :lol: ook een stopwoordje ? Ik gebruik dat meer om aan te geven dat ik ergens om moet lachen bij gebrek aan smilies. Ik vind smilies namelijk HEEL belangrijk op internet. Net als de ;-) als ik iets niet al te hard of serieus bedoel ; dat ligt me ook in de ...vingers bestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon lol marleen, ik zit in een lollige ochtenbui :-))
o nee, het is al middag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed geantwoord naar mijn idee!

Andere antwoorden (15)

een afscheid woordje denk ik. Mijne is
Later
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd 'STOP'.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom
AWM
14 jaar geleden
Omdat ik het dan genoeg vindt. Maar moet je eigenlijk een reden hebben om stopwoordjes te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is juist de vraag, waarom iedereen toch altijd stopwoordjes gebruikt!
AWM
14 jaar geleden
Oeps! Ik heb alleen op je tweede vraag geantwoord.
Nou, het waarom is dus dat ik er dan genoeg van heb...
Ik zeg altijd "kwartairgeologie" als stopwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg vaak 'joh', maar ik heb geen idee waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wissel vaak van stopwoorden.
En de reden van een stopwoord kan van alles zijn, maar meestal omdat ik het een leuk woord vind om te zeggen.
Omdat het een nieuw woord is, of een woord wat ik nieuw heb geleerd.
Zo heb ik een hele periode alles wauws gevonden. Of bij het groeten laters of mazzel gezegt.
Ik merk ook dat ik voor msn andere stopwoorden gebruik als in het dagelijks leven.
Wat ik wel weet is dat stopwoordjes vaak makkelijke woorden die een lekkere tongval hebben.
Ook een leuke, mensen die ik niet ken noem ik vaak flippie. En een andere leuke uitdrukking die ik veel gebruik is allemachtig prachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk +1 :)
Om ff verder te kunnen nadenken over 't vervolg van 't gesprek. Voor zover ik weet heb ik geen specifieke vaste stopwoordjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die ik vaak hoor is dat snap, dat begrijp ik , dat is ook
ik gebruik zelf geen stopwoord dat ik weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vereenvoudigd je denken.
Dus als je het even niet meer weet, hup het stopwoordje.
Het is eruit voor je het er erg in hebt. Zo gedreven wordt je er in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tijd OK gebruikt ,als mensen iets vertellen .....OK ......OK ik werd er zelf niet goed van.Toen ik er echt de balen van kreeg en ik het minder gebruikte hoorde ik mijn collega's het ook nog vaak gebruiken,dat viel echt op.Ik denk dat het gewoonte is ,je neemt het over van elkaar bijv . via tv .Ik denk nu ineens iemand is er ooit mee begonnen.Net als het woord bizar dat hoor ik nu ook mensen vaak zeggen alles is BIZAR hihiih
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft mezelf even de geledenheid om na te denken, maar het ergste is dat ik het ook zeg zonder na te denken!!

oh ja, hmmmm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
èch waar? Dhus een +1 :-)
De stopwoordende mens neemt tijd om leugens en uitwegen te verzinnen en/of om verwarring te zaaien en/of om onder het antwoord uit te komen en/of om geen antwoord te geven op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
automatisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja hmm, moeilijke vraag, je wilt de aandacht van de aangesprokene vast houden om zelf even te kunnen denken, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het waarom hebben anderen al genoeg gezegd. Maar vaak zijn mensen er zich helemaal niet van bewust dat ze een stopwoordje gebruiken, ze doen het automatisch. Het meest gebruikte stopwoordje de laatste tijd is volgens mij: "Zeg maar", let maar eens op op tv, mensen gebruiken het te pas en te onpas.
Zelf ken ik mijn eigen stopwoordje ook niet, ik zal het eens navragen.