mag de overheid een windpark neer (laten) zetten en de elektriciteit verkopen?

Dit lijkt eenvoudig maar mag een overheid dat wel omdat er concurrentie met marktpartijen kan optreden en dergelijke

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zullen ze niet doen, hooguit subsidiëren ze het. Een aantal jaren geleden zijn de elektriciteitsbedrijven geprivatiseerd (de provincies waren eigenaar). Dat zullen ze niet terugdraaien en door die maatregel kan het dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Het gaat idd om een stukje "de-privatisering" en dus een verrassende omslag. De vraag is echter of het écht niet mag (van Brussel, actuele NL wetgeving)

Andere antwoorden (1)

De overheid zet geen windmolenpark neer. De overheid bepaald waar windmolenparken mogen komen en verleend dan vergunning aan de uitbaters. De omvang van het park bepaald of dit bij de provincie of door de landelijke overheid wordt gedaan. Zie de bijgevoegde link voor een gedetailleerde beschrijving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Dank maar dat wist ik al. Ik ben echter benieuwd of de OH het ook zelf kan gaan doen. Niet als bouwer maar als eigenaar / exploitant - dus als energieproducent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan rijst bij mij toch de vraag: waarom denk / vermoed / verwacht jij dan dat de overheid zich niet aan de wet gaat houden? Heb jij ergens aanwijzingen gezien, publicaties o.i.d?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gaan ze niet doen. Behalve typische overheidstaken zoals het (laten) drukken van geld, paspoorten, vergunningen en het verzorgen van bijvoorbeeld onderwijs, kortom allerlei publieke en maatschappelijke taken, doet de overheid niks wat zich in de private sfeer bevindt. De energiemarkt is inmiddels een aantal jaren geprivatiseerd en de overheid mag daar niet op acteren (tenzij ze de wet eerst veranderen). Dat is ook logisch want je privatiseert een markt niet om er daarna alsnog op te gaan acteren. Daarnaast zou dat wel hele oneerlijke concurrentie zijn.
Poet
10 jaar geleden
Als de markt niet snel genoeg de MW's neergezet krijgt zou je als OH eens kunnen overwegen om het dan maar zelf te gaan doen. Maar mag dat wel?
Overigens koopt de overheid hier en daar ook een bank op als het daar mis loopt dus geldt niet ooit privaat altijd privaat.