Is een onbetaalde training toegestaan bij minimumloon?

Is het toegestaan dat een werknemer met een minimumloon onbetaald (intern) een training mag volgen voor promotie naar een andere functie en uiteindelijk een salarisverhoging?

Na salarisverhoging heeft de werknemer na ca. 300 uur werk de onbetaalde uren voor de interne training terugverdiend.

Wellicht niet relevant, maar voor de beeldvorming gaat dit over het grootste restaurant van de wereld. U heeft vast een idee van de bedrijfsstructuur en cultuur.

4 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Als jou werkgever je een training aanbied die hij betaald dan mag dat. Is toch prachtig dat je een mogelijkheid wordt aangeboden.
ronron1212
4 jaar geleden
paulos
4 jaar geleden
Hallo Ronron1212,
Als je het zo stelt dan heb je gelijk. Ik vraag mij echter af waar de grens met een werkinstructie ligt. McDonalds betaalt de werkinstructies, die bij taken horen niet uit en ik vraag mij af of de training van een taak ook gewoon werk is of dat deze werkgever dat niet hoeft uit te betalen door het een cursus/training te noemen. De werknemer is 40 uur per week aanwezig en krijgt weken lang maar 35 uur uitbetaald, omdat het onderwezen moet worden voor een nieuwe taak.
ronron1212
4 jaar geleden
@paulos dat ligt er aan of het onder werktijd of in eigen vrij uren is.
Thecis
4 jaar geleden
Als je een contract hebt voor 40 uur, dienen ze 40 uur uit te betalen.
MAAR:
Wat staat er in het contract over trainingen?
Wat staat er in de CAO over trainingen?
Hoe veel uur moet diegene volgen (en hoeveel uur wordt er niet uit betaald op die manier)?
Er blijven een heleboel vragen open waarvan echt meer informatie bekend moet zijn voordat we iets kunnen antwoorden. Dat zal niet alleen gelden voor iemand met minimumloon (maar daar kan ik mis in zitten).
Alleen als het een echte vrijwillige cursus betreft mag dat.
Uit de bron:

"Betaalt je werkgever scholing die met je werk te maken heeft?

Voor een goede uitoefening van je functie is het soms belangrijk dat je een opleiding of cursus volgt, naast een eventueel afgeronde opleiding. De regels veranderen voortdurend. Daarom is het goed om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.
Wettelijke scholingsplicht werkgevers

Wanneer je in dienst bent bij een werkgever kan jouw werkgever je verzoeken om een noodzakelijke of wenselijke cursus te volgen. Sinds 1 juli 2015 geldt er een wettelijke scholingsplicht voor werkgevers. De regeling geeft aan dat de werkgever de werknemer in staat moet stellen om opleidingen en cursussen te volgen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de functie. Daarnaast is de scholingsplicht ook van belang bij disfunctioneren of boventalligheid. De werkgever dient dergelijke opleidingen en cursussen te financieren. Als werknemer kun je de werkgever dus verzoeken om belangrijke cursussen te volgen.

Verplicht of niet verplicht

Er wordt onderscheid gemaakt in een verplicht en onverplicht gestelde cursus of opleiding. Wanneer de werkgever jou verplicht om in het kader van jouw functie een cursus of opleiding te volgen, kan dit als werktijd worden aangemerkt. Daarvoor is het niet altijd noodzakelijk dat de cursus of opleiding onder werktijd plaatsvindt.

Cursusdagen of -tijden kunnen ook vallen in je vrije tijd. Als de werkgever jou dan in het kader van werk verplicht om een cursus te volgen, zal de tijd die jij daaraan besteed in principe als werktijd worden gezien. Hier staat dan een vergoeding in loon of vrije tijd tegenover. Vraagt jouw werkgever je om een cursus te volgen? Dan kan je dit niet zomaar weigeren.

Let op: De tijd die je kwijt bent aan een vrijwillige cursus is geen werktijd omdat je jouw tijd zelf ook op een andere manier had kunnen indelen. Het betreft een eigen keuze."
Toegevoegd op 03 februari 2020 17:12: bron
Computoon