Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een bepaald gevoel voor humor erfelijk of aangeleerd?

Even naar sommige antwoorden van andere GV'ers. Ik zal geen namen noemen, en nee, wij zijn geen familie noch bekenden van elkaar, maar waar je je heel veel in kan herkennen. Maar dus ook in je eigen gezin bijvoorbeeld waar men soms toch een apart soort van gortdroge humor heeft. Niet beledigend (dat mag nooit, want dan zeg ik er wat van!), maar toch wat niet iedereen begrijpt of om kan lachen.

Ieder ander zou dan misschien denken: "Doe effe normaal", terwijl je zelf van de bank rolt van het lachen.

Ik herken dezelfde soort humor namelijk ook vaak in mijn kinderen en in de opmerkingen die ze soms tussen neus en lippen door kunnen maken zonder echt de bedoeling te hebben om de lachers op hun hand te krijgen, maar er vaak toch een enorme (lach)ontlading mee te ontketenen.

Zit dit in de genen, of is dit aangeleerd?

"Monkey see, monkey do?"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hen3ette, goeie vraag. Iedereen geeft al aan in de genen, dus dat hoef ik niet meer te zeggen. Het val ij ook op dat mijn dochter soms dezelfde adrem-antwoorden kan geven als ikzelf en dan hebben we samen harstikke lol.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat het cultuurgebonden is. Mensen die op hetzelfde niveau denken als jij begrijpen je humor moeiteloos en vice versa. Omdat je met familieleden heel lang hetzelfde huis en soms ook hetzelfde bed deelt is de humor onderling snel en begrijpelijk.Overal loopt er wel eentje tussen zonder het minste gevoel voor humor, tja, misschien heeft dat toch een ietsje met een bepaald soort intelligentie te maken, breinonderzoek heeft daar waarschijnlijk al iets in uitgewezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik denk wel dat het erfelijk of aangeleerd is.
ik ken een familie, van 3 broers, en die hebben allemaal dezelfde humor en gedachtegangen als het gaat om grappen en grollen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zit echt in de genen, tenminste bij mij in de familie wel in ieder geval..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat dit inderdaad in de genen zit. Ook bij ons in de familie is dat zo. Wij hebben een hele grote familie, en wij hebben allen (uitzonderingen uiteraard daar gelaten) dezelfde soort humor, waar vaak buitenstaanders niks van begrijpen en er ook vaak niet om kunnen lachen of niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, dat iedereen zegt : in ónze familie zit het in de genen. Een duidelijker bewijs dat humor juist ECHT is aangeleerd, kun je haast niet krijgen. En dat blijkt ook vrij duidelijk uit bijvoorbeeld de culturele verschillen maar vaak ook de intellectuele verschillen in humor. Iedereen heeft van die familie-humor waar buitenstaanders niks van begrijpen. Maar zo heb je ook echte kantoorhumor, echte begrafenisondernemer/crematoriumhumor, echte medische humor, die allemaal voornamelijk aangeleerd zijn.

Misschien dat je gevóel voor humor een erfelijke component kan hebben, maar wat je leuk vind is echt aangeleerd. Net als wat je op een gegeven moment niet meer leuk vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, + 1
Voor 75 % zit het in onze genen, 15 % door onze opvoeding en slechts 10 % zijn we zelf baas over.
Wel kan je zowel van je vader alswel van je moeder deze eigenschappen erfen, soms van beide de helft en een enkele keer van een generatie ervoor (opa-oma)
Wel is het zo dat het gevoel voor humor als je ouder wordt kan veranderen of minder worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangeleerd, maar dan moet je wel weten wat er dan aan te leren is, en dat is afstand... Afstand is aangeleerd, afstand tot jezelf... Als je serieus bent, dan heb je geen humor...
Het is net alsof je met je neus tegen de spiegel zit, dan heb je geen afstand en dan zie je geen humor...
Heb je wel afstand dan zie je de humor in...

En je erft de afstand van je ouders...

Yes Monkey see, monkey do...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige families hebben een humor-code, hoe minder buitenstaanders er van snappen hoe mooier dat ze het vinden (te vergelijken met het afbakenen van een territorium; als je onze humor niet snapt hoor je er niet bij/ je bent hier eigenlijk niet welkom!). Dit is dus aangeleerd.
Soms lijkt humor ook een erfelijke component te hebben, maar dan kan de humor bij de een zich anders manifesteren dan bij de ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje dubbel sta ik er in enerzijds zal het in de genen zitten en anderzijds ook aangeleerd , en vraag ik mij af of karakter er ook mee te maken heeft.ik heb n.l een totaal andere humor dan mijn broer ,terwijl mijn vader en mijn moeder weer de zelfde humor als ik.Ik heb vriendinnen wij hebben allemaal de zelfde humor en we zijn geen familie?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soort humor is bij ons absoluut familiair1 Als zijn de meeste wel wat grappiger dan ik!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding