Wat betekent 'asjemenou'?

Kunt u een paar voorbeelden geven? Dank u.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's het Noord Nederlands voor "Miljaar"

Het beste antwoord

Het is een uitroep van verbazing, met niet echt een letterlijke betekenis. Meer van zulke uitroepen zijn: tjeempie, uhnk (dat wordt nooit geschreven maar zo uitgesproken), shhhhh (idem).

Toegevoegd na 18 minuten:
Krijg nou wat. Nu breekt me de klomp. Verhip. Verroest. Sapperdekriek!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het zeer op prijs stellen als u of iemand een zinnetje (voor iedere uitroep) zou maken waarin het uitroepwoord wordt gebruikt. Bij voorbaat danks.
Amadea
12 jaar geleden
Oh, maar elke uitroep wordt op dezelfde manier toegepast. Er zit geen betekenisverschil tussen. Het hangt maar net af van de woordenschat van degene die ergens verbaasd over is. Voorbeeld: Je bent al vijf jaar naar iets op zoek. Je gaat op bezoek bij een oude vriend, en daar staat jouw voorwerp pontificaal op tafel. Wat zeg je dan? Asjemenou, zoek ik me daar een rotje naar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dank u wel. Is 'getverderrie' ook een uitroepwoord?
Amadea
12 jaar geleden
Dat is ook een uitroep ja, maar niet van verbazing. Hierbij gaat het om afschuw, iets wat je vies of smerig vindt.

Andere antwoorden (2)

Asjemenou is een verbastering uit het oude Bargoens of plat Amsterdams, het is een uitroep van verbazing.

Toegevoegd na 3 minuten:
Was dat nie loekie de leeuw die dat altijd zei Asjemenou:?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Loeki.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dank u wel.
Amadea
12 jaar geleden
Toepasselijke gebruiker die reageert! Ja, dat was Loeki. Mijn tante uit Zwitserland vond dat altijd zo leuk om te horen wanneer ze bij ons logeerde. Dan moesten we altijd even naar de reclame kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dr nog nachtmerries van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.dumpert.nl/mediabase/1256391/439b257f/rapservice_gouden_loeki.html
Asjemenou is eigenlijk geen goed Nederlands. Het is een uitdrukking van verbazing, die is afgeleid van: wat krijgen we nou? Wat krijgen we nou is dus een uitdrukking als iemand iets ziet of hoort dat hij niet verwacht had. Een tijd geleden hadden wij in Nederland op televisie tussen de reclamespotjes hele korte filmpjes van een leeuw, Loekie de Leeuw. Deze leeuw zei regelmatig: "Asjemenou!", waardoor iedereen het ineens ging gebruiken, zodat het een soort van stopwoordje werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is wel een goed woord. Het staat in de VanDale
Zie: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/asjemenou#.XPFa6bwvO00