Waarom is destijds de Gulden Euro geworden?

Waarom moest dit worden verandert? En waarom een andere Wisselkoers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De euro is ingevoerd om verschillende redenen.

Einde aan schommelende wisselkoersen door invoering euro

De belangrijkste reden voor de invoering van één Europese munt was dat een gemeenschappelijke munt een einde kon maken aan de schommelende wisselkoersen. Schommelende wisselkoersen vormden een belemmering voor de internationale handel. Als een wisselkoers plotseling daalde of steeg, kregen transacties mogelijk opeens een heel andere betekenis voor een bedrijf. Bedrijven konden zich indekken tegen koersrisico's, maar dat kostte geld. Deze kosten werden uiteindelijk aan u doorberekend. Het einde van de koersschommelingen scheelt geld én onzekerheid.

Een gemeenschappelijke munt

De tweede reden voor invoering van de euro is dat een gemeenschappelijke Europese munt, dankzij het grote gebruiksgebied, een belangrijke valuta vormt op de wereldmarkt. De euro is vergelijkbaar met de dollar en de yen. Dat is gunstig voor de financiële sector en voor het bedrijfsleven in Europa.

Eenvoudiger prijzen vergelijken door invoering euro

Dankzij de euro kunt u makkelijker prijzen in verschillende Europese landen vergelijken. Ook hoeft u vanwege een reis naar eurolanden geen kosten meer te maken voor het omwisselen van guldens naar andere nationale valuta.

Stabiele economie

De vierde reden is dat de invoering van de euro de ontwikkeling kan stimuleren van een stabiele, duurzaam groeiende economie in de Europese Unie (EU). Inwoners van de landen die de euro hebben ingevoerd, profiteren daarvan. Maar ook de overige EU-landen hebben voordeel van een sterke Europese economie.

Datum invoering euro

Op 1 januari 1999 is de girale euro ingevoerd. Vanaf die datum werd het mogelijk in euro's te betalen bij bankoverschrijvingen of met cheques. De euromunten en eurobiljetten zijn op 1 januari 2002 in omloop gebracht (invoering chartale euro).

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh en geen antwoord op je vraag, maar dit vond ik wel grappig:

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Europese eenheidsmunt "ecu" zou heten. Dat zou tegelijkertijd de afkorting zijn van "European Currency Unit" en de naam van een oude Franse munt (écu = schild).

In Duitsland zou deze naam echter als "ekoe" worden uitgesproken en uit opiniepeilingen bleek dat veel Duitsers dat een belachelijk klinkende naam vonden, want zij associeerden het met "Kuh" (koe). Daarom besloot men, op het laatste moment en op voorstel van Germain Pirlot, te kiezen voor de naam "euro".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel europa ging 1 gezamenlijke munt nemen weet je nog :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De europese gemeendschap is jaren bezig geweest om de europese gemeendschap met een munt tot een eenheid te maken. Dit zou de valuta voor europa sterker maken 1 januari 2002 was het zover
ronron1212