Zou dienstverlening aan de gemeenschap als een gangbaar deel van de groei naar de volwassenheid moeten kunnen?

Ik probeer me de maatschappij als volgt voor te stellen: héél jonge Nederlanders krijgen(!) van de gemeenschap (verplicht)ondersteuning op medisch gebied, op een bepaalde leeftijd volgt (eveneens verplicht) onderwijs. Dan zou er een moment kunnen komen dat er door de opgroeiende Nederlander een soort van tegenprestatie geleverd gaat worden (kan al beginnen in de onderwijsperiode) in de vorm van dienstverlening aan de gemeenschap. Pas als hier op de een of andere manier aan voldaan is (en aangepast aan het individu) mag iemand zich volwassen noemen en bijv. stemmen/zakelijke ondernemingen starten/rijbewijs halen/trouwen e.d.
M.a.w. je bent niet volwassen, alleen omdat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt.
Even los van alle details, wat vind je van het idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Wilma;

Een soort van maatschappelijke dienstplicht dus. Lijkt me helemaal niet zo'n verkeerd idee; genoeg sectoren die moeilijk aan personeel kunnen komen waar hiervoor mogelijkheden liggen denk ik. Moet te combineren zijn met stages en opleidingen; in een soort leer/werktraject binnen een bepaalde tijd een vastgestelde score haeln om over alle faciliteiten van de meerderjarigheid te kunnen beschikken. Ik ben vóór!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij lever je al een tegenprestatie wanneer je begint met belastingen te betalen - daarvan worden alle door de staat aan jou geleverde diensten tenslotte betaald. En aangezien dit ook al gebeurt op iedere (witte) aankoop die je doet door middel van BTW, begint dit al op zeer jonge leeftijd. Al is het dan in eerste instantie wel geld van je ouders, maar het wordt voor jou uitgegeven.

Ik ben ook heel benieuwd wat voor een dienstverlening aan de gemeenschap je bedoelt. Niet iedereen is even geschikt voor alle banen (je moet mij écht niet in de zorg stoppen, dat houd ik geen dag vol), en de gemeenschap heeft baat bij een heleboel werkzaamheden die je waarschijnlijk niet bedoelt in je stelling (bakker is geen "dienstverlening", maar het is wel belangrijk dat iemand het doet).

Maar om in te gaan op je stelling; Nee, het lijkt me geen goed idee om mensen bepaalde werkzaamheden op te leggen tegen hun wil. Scholing moet om je voor te bereiden op je toekomst, maar je toekomst zou je wel volledig zelf moeten kunnen vormgeven zonder dat daar verder nog verplichtingen aan zitten (anders dan dat je je aan de wet dient te houden, natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard, maar wat ik bedoel met mijn tweede paragraaf is, dat karaktervorming zal gebeuren onafhankelijk van de specifieke werkzaamheden, zolang je een baan hebt die verplichtingen en verantwoordelijkheden draagt naar je baas, je collega's, en de klanten van het bedrijf. Hiervoor behoeft dit niet per sé in een maatschappelijk jasje te worden gestoken, in mijn optiek. Je voorbeeld van de VMBO-ers is onderdeel van de opleiding. Er is volgens mij nog voldoende winst te boeken met mensen op school al te laten ondervinden dat respect en behulpzaamheid naar anderen nuttig kan zijn en voldoening kan geven, en dit is zeker een stap in de goede richting. Het lijkt er ook op dat het besef "praktijk is minstens even belangrijk als theorie" langzaam begint door te druppelen. Maar als het al onderdeel zou zijn van de opleiding wordt de toegevoegde waarde van een extra periode hierin ná de opleiding volgens mij alleen maar nog minder - de lessen die je ze wilt leren hebben ze dan immers al gehad.
Mooi idee... Uitstekend idee zelfs...

Maar als het opgelegd is, is het niet praktisch en derhalve niet haalbaar...

En als het niet opgelegd wordt, is het heel goed, maar dan doet niemand het en derhalve niet haalbaar...

In feite, gebeurt het al, als de vrouw het eerste kind krijgt, is dat eigenlijk precies wat jij voorstelt, en dat is dan ook de grote stimulerende werking van het "kind" dat een kind krijgt en daarmee vliegensvlug volwassen wordt...

Van zulke vragen word ik blij, dat is nu positieve energie, dank je voor de vraag...

+1 voor de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volwassen worden leg je niet op, dat is een persoonlijke wil die dat veroorzaakt, en nooit door een externe wil die dat van je eist... Dat kan namelijk niet...
Als leerwerktraject zou het interessant kunnen zijn, maar vooral goed omdat jonge mensen uit elke denkbare laag van de bevolking elkaar zouden kunnen ontmoeten op een platform waar ze deels bezig zijn met alle soorten van werk maar wellicht elkaar zouden kunnen leren kennen zonder dat rangen, standen, huidskleur enz. meespeelt! En dan echt werk doen wat te maken heeft met het ondersteunen en helpen van je medemens. Ik zou iedereen verplicht een aantal maanden laten werken in een bejaardenhuis. De manier waarop in onze Nederlandse maatschappij wordt aangekeken tegen oudere mensen is schandalig en verdrietig.
Ik zou in de eventuele lesstof opnemen dat ze zelf ook eens oud zullen worden en dan ook weer afhankelijk zullen zijn van hun medemens. Het zou dus een soort van sociale dienstplicht zijn, maar ik zou hopen dat het sommige zou leren wat positiever tegen de medemens aan te gaan kijken.
Er zitten ongetwijfeld veel haken en ogen aan dit plan, daarom zal het wel nooit uitvoerbaar zijn, maar toch...
Ik vind het dus een enorm goed idee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo een idee past niet in een democratisch land, waar mensen zelf mogen beschikken over hun eigen leven.
Alleen onder dwang haalbaar in totalitaire regimes.
Zeer onwenselijk.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is daar niet mee te vergelijken.
Dat is geen onbetaalde arbeid t.b.v. een ander.
AWM
14 jaar geleden
Dat gaat je nooit lukken met ongemotiveerde mensen. Ik zou me ziek melden, en velen met mij.
Er zijn genoeg opleidingen waar een uitgebreide stageperiode ingebouwd zit. Vrijwillig.
Onzalig plan, blijf ik bij.
Er zijn leeftijd genoten die nog lang niet volwassen zijn. De regering heeft nu eenmaal op een totale bevolking een gemaksregel ingevoerd n.l achtien jaar. Maar het is natuurlijk geen bewijs voor volwassenheid. Wat jij voorstaat is geen gek idee. Ik zag al mensen praten over een soort van sociale dienstplicht en dat zal je waarschijnlijk niet bedoelen. Er zijn er ook die zeggen we leven in een democratie`s land. Maar geloof me heel veel jongeren willen serieus genomen worden zo ook jouw idee. Voor velen vandeze jongeren die nog de weg kwijt zijn zou dat fantastisch wezen. Een paar maanden doen wat past bij de kwaliteiten van jouw, waarom niet alles is leren in dit leven en een paar maanden leren van de ander is toch geweldig. Jullie zoeken het licht van je levenswerk en die mag gevoed worden. In deze tijd zijn er vele hopelozen die door mensen als jij geholpen kunnen worden, de ouderen die de weg kwijt zijn, jongeren die dienstbaar zijn aan ouderen heeft ook een wederzijdse betrokkenheid vooral als je een vader of opa mist. Je wordt volwassen door de wijze waarop jij je pad kiest want alles is leren. Je bent altijd onderweg. Er zijn vele volwassenen die eigenlijk dat nog niet eens zijn terwijl er kinderen zijn die door hun harde levensweg van verlies heel volwassen zijn. Waarom het gaat is dat dat jij een heel volwassen vraag stelt, waarin een mooi initiatief ligt. Verwacht geen drommen aanhangers maar begin bij je zelf de kracht van je eigen zin en doorzettingsvermogen maken alles mogelijk. Addy