Waarom gebruikt het NOS journaal het woord "bloedbad " zo vaak ?

Ik vind dat heel naar klinken, en meestal gaat het er over dat er mensen zijn overleden of gewond zijn geraakt. Bij een schietincident op een school bijvoorbeeld. Er vloeit wel bloed natuurlijk, maar om het nou een bloedbad te noemen vind ik vreemd.
Wat zou een beter woord kunnen zijn hiervoor ?
En het nosjournaal gebruikt ook vaak het woord "trekpleister". Ook al zo vreemd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hetzelfde als aan de regering vragen waarom ze toch altijd: Geschokt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of zeggen : ik heb er geen woorden voor ; en er dan drie kwartier over gaan lullen.

Het beste antwoord

Bloedbad is een duidelijk en niet echt aanstootgevende manier om uit te drukken dat er sprake is geweest van een behoorlijk ernstig en natuurlijk ook bloederig drama, meestal overigens met een dader. Alternatieven zou kunnen zijn een woord als slachtpartij, maar dat dekt wellicht niet altijd de lading. Niet sterk genoeg of juist te sterk wellicht.

Trekpleister is natuurlijk ook een vrij normaal, gangbaar woord dat aangeeft dat een bepaalde bestemming op mensen een grote aantrekkingskracht heeft. Daar zou ik geen beter of ander woord voor weten ook op dit moment.

Beide woorden, maar er zijn natuurlijk veel meer, worden op dit moment blijkbaar veel gebruikt. De reden daarvoor kan een hele simpele zijn : sommige woorden en termen zijn op een bepaald moment gewoon inde mode. Iedereen gebruikt ze dan (en dus ook het journaal), iedereenweet wat ze betekenen en ze duiken om de haverklap op in de spreek- en schrijftaal.Dat kan jaren duren. Maar soms verdwijnt een woord weer omdat er een alternatief voor komt, of komt er weer een nieuw woordje bij.

Het gebruik van modewoorden beperkt zich echt niet tot groepen jongeren alleen die voortdurend aan verandering onderhevige straattaal gebruiken. Ook de taal van de gevestigde orde kent modewoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat woord nu juist wel aanstootgevend. Vind het echt een rotwoord. Ik vind dat het journaal gewoon objectief de feiten moet weergeven en niet met sterke woorden moet aangeven hoe erg je het zou moeten vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, maar zo werkt taal nu eenmaal. Wat populair is en goed begrepen wordt, wordt gebruikt. Pas als ze zouden merken (door ingezonden brieven ofzo) dat te veel mensen zich aan eenbepaalde term ergeren, komt er wel weer wat nieuws voor in de plaats. I
n het klein zie je dat ook bij ' modetjes' als Goejesmorgens (Jiskefet) en Goeiemoggel(reclame) ; eerst is het leuk, dan gaat iedereen er aan mee doen en is de lol er af, en vervolgens kan het eigenlijk echt niet meer . Maar dat zijn wel heel andere types woorden natuurlijk. Bloedbad dekt gewoon de lading en zal dat blijven doen ; alternatieven houden dezelfde betekenis.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat bloedbad, trekpleister, levenloos, het groene licht geven en nog een heleboel andere woorden / uitdrukkingen gewoon populaire clichés zijn die zo gegroeid zijn.

Waarom ik bijvoorbeeld ook levenloos noem is omdat het vaak eufemistisch gebruikt wordt ten aanzien van lijken, 'het levenloze lichaam werd aangetroffen,' terwijl levenloos iets is dat nooit geleefd heeft.

Misschien dat bloedbad ook wel zijn oorsprong heeft in een ietwat eufemistische manier van het omshrijven van situaties waarbij bloed en / of verwondingen een rol spelen, hoewel ik niet precies weet welk woord bloedbad dan vervangt dat directer was en toch dezelfde lading dekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"... hoewel ik niet precies weet welk woord bloedbad dan vervangt dat directer was en toch dezelfde lading dekt." Paar voorbeelden:
http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/bloedbad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje, inderdaad, bedankt. :)
Heel kort; om de ernst van de situatie meteen door te laten dringen. Het woord 'bloedbad' op zich, trekt de onmiddellijke en absolute aandacht van mensen en dat is juist de bedoeling van het nieuws. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen van woorden, waarbij mensen meteen met gespitste oren op hun stoel zitten.

Voor het woord trekpleister, is volgens mij niet 1 2 3 een korte vervanging te vinden. Het is een veelzeggend woord wat prima volstaat om iets uit te leggen en wat iedereen begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik bij Marleen ook al zei. Ik vind dat het nieuws objectief gebracht moet worden. Die woorden als bloedbad en dergelijke zijn alleen maar stemmingmakerij die nergens voor dient.