Waarom gebruikt het NOS journaal het woord "bloedbad " zo vaak ?

Ik vind dat heel naar klinken, en meestal gaat het er over dat er mensen zijn overleden of gewond zijn geraakt. Bij een schietincident op een school bijvoorbeeld. Er vloeit wel bloed natuurlijk, maar om het nou een bloedbad te noemen vind ik vreemd.
Wat zou een beter woord kunnen zijn hiervoor ?
En het nosjournaal gebruikt ook vaak het woord "trekpleister". Ook al zo vreemd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bloedbad is een duidelijk en niet echt aanstootgevende manier om uit te drukken dat er sprake is geweest van een behoorlijk ernstig en natuurlijk ook bloederig drama, meestal overigens met een dader. Alternatieven zou kunnen zijn een woord als slachtpartij, maar dat dekt wellicht niet altijd de lading. Niet sterk genoeg of juist te sterk wellicht. Trekpleister is natuurlijk ook een vrij normaal, gangbaar woord dat aangeeft dat een bepaalde bestemming op mensen een grote aantrekkingskracht heeft. Daar zou ik geen beter of ander woord voor weten ook op dit moment. Beide woorden, maar er zijn natuurlijk veel meer, worden op dit moment blijkbaar veel gebruikt. De reden daarvoor kan een hele simpele zijn : sommige woorden en termen zijn op een bepaald moment gewoon inde mode. Iedereen gebruikt ze dan (en dus ook het journaal), iedereenweet wat ze betekenen en ze duiken om de haverklap op in de spreek- en schrijftaal.Dat kan jaren duren. Maar soms verdwijnt een woord weer omdat er een alternatief voor komt, of komt er weer een nieuw woordje bij. Het gebruik van modewoorden beperkt zich echt niet tot groepen jongeren alleen die voortdurend aan verandering onderhevige straattaal gebruiken. Ook de taal van de gevestigde orde kent modewoorden.

Ik denk dat bloedbad, trekpleister, levenloos, het groene licht geven en nog een heleboel andere woorden / uitdrukkingen gewoon populaire clichés zijn die zo gegroeid zijn. Waarom ik bijvoorbeeld ook levenloos noem is omdat het vaak eufemistisch gebruikt wordt ten aanzien van lijken, 'het levenloze lichaam werd aangetroffen,' terwijl levenloos iets is dat nooit geleefd heeft. Misschien dat bloedbad ook wel zijn oorsprong heeft in een ietwat eufemistische manier van het omshrijven van situaties waarbij bloed en / of verwondingen een rol spelen, hoewel ik niet precies weet welk woord bloedbad dan vervangt dat directer was en toch dezelfde lading dekt.

Heel kort; om de ernst van de situatie meteen door te laten dringen. Het woord 'bloedbad' op zich, trekt de onmiddellijke en absolute aandacht van mensen en dat is juist de bedoeling van het nieuws. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen van woorden, waarbij mensen meteen met gespitste oren op hun stoel zitten. Voor het woord trekpleister, is volgens mij niet 1 2 3 een korte vervanging te vinden. Het is een veelzeggend woord wat prima volstaat om iets uit te leggen en wat iedereen begrijpt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100