Hoe kunnen oudere mensen respect verdienen van jongeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede vraag! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is iets wat de ouders horen mee te geven bij de opvoeding. Respect voor oudere mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U leest de vraag niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad geleerd respect te geven aan iedereen (vooral ouderen), maar als een ouder iemand niet deze respect terug geeft, of zelfs onbeschoft doet, dan verliezen zij mijn respect. Dus volgens mij krijgt men respect, als zij anderen met respect behandelen (op een enkele uitzondering na)

Het beste antwoord

Door enerzijds gezag uit te stralen, maar anderzijds ook de nadruk te leggen op onze overeenkomsten en niet op onze verschillen.

Als je als oudere alleen maar negatief oordeelt over hoe de jongeren zijn en geen begrip opbrengt voor hoe ze zijn, krijg je dat terug als respectloosheid. Als je alle jongeren over een kam scheert en ze allemaal in de hoek zet als onverantwoordelijk geteisem, zullen ze je ook niet waarderen.

Als jongeren beginnen te beseffen dat ouderen vroeger ook raar gedaan hebben, ook in moeilijke situaties hebben gezeten, ook nog dromen hebben, ook nog dingen willen in het leven, dan wordt het voor hen veel makkelijker om de ouderen te respecteren. Als we onszelf wat meer verdiepen in elkaars 'cultuur' wordt het vanzelf makkelijker.

In de hedendaagse maatschappij zijn naar mijn mening de levens van de jongeren en van de ouderen veel te ver van elkaar verwijderd geraakt. Het lijken wel twee verschillende maatschappijen. Niet dat het 'vroeger' nou zo leuk was toen opa en oma bij ons inwoonden, maar je begreep ze wel beter dan tegenwoordig. Er was minder afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ach... Het gaat erom wat voor jongeren. Een onschuldig meisje heb je snel respect van, maar neem hangjongeren is het moeilijker.

Je kan superaardig doen tegen de jongeren. Ook helpt het om te praten over een onderwerp wat met hun te maken heeft (bijvoorbeeld motors)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat jongeren sowieso al respect moeten hebben voor de oudere. Zoiets zou je moeten meekrijgen bij je opvoeding. Ik ben zelf nog maar 23 maar ik merk dat er veel jongeren zijn (jonger dan mij) die dingen zeggen of doen tegenover een oudere die ik nooit zou doen gewoon uit respect alleen al.
Ouderen moeten volgens mij gewoon respect krijgen en het niet meer hoeven te verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Een goed statement! Ik denk wel dat veel kids wel de goede opvoeding krijgen, maar waar je mee omgaat daar wordt je mee besmet en als jij als enige van de groep uit de toon valt door wel netjes te zijn, dan lig je eruit en daarom doen velen mee met de rest. Ze weten echter vaak wel hoe het hoort. Het ligt dus vaak aan de mentaliteit van de groep. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... Persoonlijk gedraag ik me respectvol tegen iedereen. Zowel ouderen als jongeren. Het is in onze maatschappij echt geen bijzondere verdienste om een lange tijd niet te zijn doodgegaan. Respect werkt twee kanten op, als een oudere zich respectloos gedraagt tegen jongeren, hoeven die jongeren wat mij betreft helemaal geen speciaal respect voor de oudere te tonen. Sterker nog, het is de oudere die in die situatie wat mij betreft beter zou moeten weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin. Oudere mensen moeten, net als ieder ander, het respect verdienen. Waarom zou iemand die ouder is, en zich onbehoorlijk gedraagt tegenover jongeren, respect moeten krijgen van laatstgenoemde groep? -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met Jeffhangsa eens! -1. Ik zie zo vaak oudere mensen zich misdragen. Bijvoorbeeld in winkels dringen ze heel vaak voor. Sommigen denken dat ze alles kunnen maken alleen maar vanwege het feit dat ze ouder zijn. Bullshit vind ik dat.
Dat is een basisgegeven vanuit je opvoeding door je ouders.

Alleen al de wetenschap dat ouderen een heel leven achter de rug hebben en de wijsheid en ervaring hebben opgedaan door de vele ups en downs. Plus dat zij zijn opgegroeid in en tijdsperiode van hard werken en tevreden zijn met wat je hebt.

Jij, als jongere, moet het allemaal nog meemaken. Het Echte Leven. Jouw tijdperiode is snelle techniek, materialistisch (willen hèbben), overvloed in alles. Dan heb je het een stuk makkelijker.

Wat ouderen hebben meegemaakt, hun ervaring, daar kun je door met aandacht en respect te luisteren, leerpunten uit halen.

Je kunt de vraag ook omdraaien. Hoe kunnen jongeren respect verdienen van ouderen?
Door een goed en nuttig mens te zijn in deze maatschappij:
niet alleen voor jezelf leven maar ook voor anderen klaar staan. Je studie afmaken, baan zoeken, kansen benutten. Een mens op het rechte pad.

Toegevoegd na 54 seconden:
't Is dus net hoe je de vraag leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi gezegd bestevaer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Jongeren kunnen er niks aan doen dat ze deze wijsheid en ervaring nog niet hebben. En als jongere kun je het helemaal niet eens zijn met de wijze waarop ouderen hun leven geleid hebben. Moet je daar dan respect voor hebben? Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nou precies wat ik bedoel Jeff die around hangt... JIJ moet nog wat leren.... dus een - terug van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Rieneke!
Door zelf respect te geven.

(Ooo al hoort het andersom).

Toegevoegd na 3 minuten:
Jongeren die geen respect voor ouderen hebben, zullen dat juist helemaal niet geven als een ouder dat verwacht en eist.

En toegegeven, je wilt alleen iemand respect geven die jou respecteerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Het moet van twee kanten komen. Oudere mensen eisen vaak respect van jongeren. Daar gaat het fout. +1
Ik denk door ze op een verantwoorde, maar rustige
manier tegemoet te treden. Door ze vriendelijk te behandelen maar wel direct, zonder te gaan klagen en zonder te schelden of schreeuwen. Zoals je de bal kaatst komt hij terug! Als je ze in rustige bewoordingen op hun gedrag wijst en toch op een manier van ;' we blijven vrienden, maar ik moet het toch even kwijt' dan laat je zien dat er niet te sollen valt met je en je best wel aardig bent. Je moet in feite laten merken dat je boven ze staat en dat ze bij jou niet alles kunnen flikken. Door dit op een niet arrogante manier te doen en door begrip te kweken , kom je nog het verst.
Mijn man heeft deze aanpak en moet hem vaak toepassen omdat hij beveiliger is en vaak met groepjes randalerende jongeren te maken. Hij bekijkt het groepje eerst en richt zich dan op degene met de 'grootste bek'. Vaak is dit degene die bepaalt want de rest volgt hem.
Hij kweekt eerst begrip en argumenteert ook met hen. Uiteindelijk moeten ze wel toegeven dat hij gelijk heeft en vooral bij Maroccaanse jongeren is dan de 'grootste bek' degene die zegt; " Voor jou heb ik respect man, omdat je ons aanhoort en ons dingen laat zeggen zonder alleen maar te zeggen; "Hé, rot op zeg, we hebben alleen maar last van jullie". Met honing vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn!
amc
12 jaar geleden
Ik vind dat elk mens zijn/haar medemens met respect tegemoet zou moeten treden.

Of het nu om een jongere dan wel om een wat ouder persoon gaat.

Ik vind het trouwens een beetje onzinnig om zuiver vanwege leeftijd respect te eisen..

Leeftijd is immers geen verdienste..

Als je jongeren benadert zoals je zelf benadert wilt worden, krijg je vanzelf respect van die jongere terug..is mijn ervaring.

Echter veel ouderen beschouwen respect van jongeren krijgen, overigens zeer ten onrechte, als iets vanzelfsprekends.

Maar respect moet je verdienen door je levenshouding..vind ik..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door geen betweterige houding aan te nemen. Door goed te luisteren naar wat jongeren zelf denken, voelen, doen en vinden en ervoor open te staan dat dit, ook als het niet spoort met eigen overtuiging, heel nuttig, wijs of sociaal kan zijn.
Dit betekent niet dat de oudere zijn/haar eigen visie moet wegstoppen. Desgewenst (door de ander of zelf) naar voren brengen. Niet hoger aanslaan als die van de jongere.
Jezelf blijven. Soms klein maken " heb ik nooit geweten, gekund, gedurfd" maar eventueel grote eigen daden niet bescheiden weglachen, doch evt met enige humor, vertellen.