Waarom is je middelvinger opsteken onbeleefd en waarom de wijs- en middelvinger opsteken een teken van vrede?

Middelvinger opsteken= Onbeleefd.
Wijsvinger en middelvinger opsteken= Teken van vrede.

Maar waarom?

Er is trouwens al een vraag 'wat is er mis met mijn middelvinger?', maar er zijn maar twee echte antwoorden en die zijn beide verschillend, maar ik weet nog altijd niet wat het juiste antwoord is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het omgekeerde vredesteken (dus achterkant van je hand laten zien) is in engeland een belediging, nog erger dan de middelvinger. Dit stamt uit de oorlogen met Frankrijk. De Engelse boogschutters waren erg goed en mede daardoor verloren de Fransen vaak. Als ze Fransen te pakken kregen sneden ze dus de wijsvinger en middelvinger af zodat ze geen pijlen meer konden afschieten. Vervolgens gingen de engels voor een strijd die vingers naar de Fransen opsteken om te laten zien dat ze de vingers nog hadden en de Fransen eraan gingen.

Antwoorden (4)

Wijs en middelvinger samen is de V van victory.
die middelvinger weet ik niet waar die vandaan komt
anneliez
12 jaar geleden
Dit vond ik over de middelvinger:

Het opsteken van de middelvinger wordt als een obsceen en beledigend gebaar gezien. Dit gebaar is in Nederland relatief jong. Voor de jaren zeventig gold het gebaar waarbij men de duim tussen wijs- en middelvinger stak en zo een vuist maakte als beledigend.

Het opsteken van de middelvinger is mogelijk al enige duizenden jaren oud, maar is als fuck-you-gebaar (the finger) komen overwaaien uit de Verenigde Staten van Amerika, waar het de expliciete betekenis heeft van sit on this of up your ass. Het opsteken van de middelvinger tegen een agent valt in Nederland onder artikel 266 van het wetboek van strafrecht: Belediging. De maximale straf voor dit artikel is 3 maanden gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie. Uit jurisprudentie blijkt dat het boetebedrag in de meeste gevallen tussen de €300,- en €500,- uitvalt.

Het gebaar zelf komt vermoedelijk voort uit de medische praktijk. Als er zalf moest worden gesmeerd, indertijd nog met de blote hand, dan deed men dit met de middelvinger om zo de wijsvinger schoon te houden. De middelvinger die in aanraking kwam met wonden werd zo de "smerige" vinger.

In sommige Zuid-Europese landen, zoals Italië, wordt de middelvinger gebruikt om dingen aan te wijzen[bron?], terwijl daar in Noordwest Europa doorgaans de wijsvinger voor wordt gebruikt.

En dit vond ik over de wijs en middelvinger (teken van vrede):

Het V-teken is een handgebaar waarbij men de wijsvinger en middelvinger tegelijk opsteekt in een V-vorm, terwijl de andere vingers worden gebogen. Het teken kan op meerdere manieren worden gebruikt, in zowel positieve als negatieve zin. Het teken verwierf vooral bekendheid door Winston Churchill, die het tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte als overwinningsteken. In de jaren 60 werd het ook een bekend symbool voor vrede.

Een van de oudste bronnen over het gebruik van het V-teken stamt uit het Macclesfield Psalter uit circa 1330. [3] Volgens een bekend volksverhaal zou het symbool zijn afgeleid van het gebaar van een boogschutter die vocht in het Engelse leger tijdens de Slag bij Azincourt.[3][5] Volgens de legende wilden de Fransen indien zij de slag wonnen bij alle gevangen Britten de wijs- en middelvingers afsnijden zodat ze niet langer een boog konden hanteren. De Britten wonnen echter, waarna ze de Fransen bij wijze van spot de twee vingers lieten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De moderne betekenis van demiddelvinger heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat het dient als fallussymbool, het is dus een obsceen gebaar en dient om de ander bespottelijk te maken, vergelijk met scheldwoorden als 'lul' en 'lullig'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Indonesië wordt geen toiletpapier gebruikt. Daar maakt men na de stoelgang het achterwerk schoon met een fles water en de linker middelvinger. Dit is veel hygiënischer, zeker met die hoge temperaturen. Het is eigenlijk de voorloper van het bidet. De middelvinger wordt daarom de vieze vinger genoemd. Als je iemand begroet of je geeft iemand iets aan, dan doe je dat met je rechter hand. Dat is ook omdat de linkerhand "onrein" is.

Toegevoegd na 5 minuten:
En waarom de wijs- en middelvinger voor het V-gebaar van Victory? Probeer het maar eens met een paar andere vingers, dan zal je zien dat dat niet zo gemakkelijk is. Met de wijs- en middelvinger kan je gewoon het gemakkelijkst de letter V vormen.