Hoe kan de opkomst 116,3 % zijn op Terschelling?

Bij de uitslagen op nu.nl staat bij Terschelling Kiesgerechtigden: 3.797 | Opkomst: 116,3%
Hoe is dat mogelijk?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ok, zo snel zoveel juiste antwoorden.
Ik kan de vraag sluiten.
De eerste de beste, en alle anderen een plus!
Bedankt allemaal...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan registreren om buiten je woonplaats te stemmen. De kiesgerechtigen zijn de bewoners, gok ik. Dan heb je allemaal mensen die op vakantie zijn en daar stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het ook mogelijk is voor mensen (moet wel aangevraagd zijn) om in een andere gemeente te stemmen, waarschijnlijk zijn dit dus toeristen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je tegenwoordig ook in andere gemeenten dan je eigen gemeente kan stemmen zijn er veel mensen die op vakantie op terschelling (of vlieland etc) hun stem hebben uitgebracht. Het opkomstpercentage is dus hoger dan 100% door stemmende toeristen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100 % is het aantal stemmers dat aangeschreven is voor dat stemlokaal, omdat je tegenwoordig niet meer in je eigen stemlokaal hoeft te stemmen, en /of je aan kunt vragen ergens anders te stemmen als je niet in de gelegenheid bent dat in je eigen plaats te doen, kan een bureau boven de 100 uitkomen
13 jaar geleden
Op het eiland zitten momenteel veel toeristen.
Als deze mensen uiterlijk twee weken van tevoren hebben geregeld dat ze hun stem buiten hun eigen gemeente zouden mogen uitbrengen (een zogenaamde Kiespas krijgen ze dan), dan kan dat.
En als al die toeristen dan op Terschelling gaan stemmen en de eigen bevolking doet het ook allemaal, dan zit je zo boven de 100%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er ergens toeristen verblijven, dan kunnen die toeristen ook stemmen.
In dit geval zijn er dus 3797 kiesgerechtigden, maar er zijn blijkbaar meer dan 4000 stemmen uitgebracht, onder andere door mensen die een kiezerspas hebben laten maken om elders in NL te kunnen stemmen. Dus is de opkomst hoger dan 100%.
itsme
13 jaar geleden
Dat is zo omdat er op het moment veel mensen op terschelling op vacantie zijn , en die daar gestemd hebben.