De regering, en in hun voordeel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepaal jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ouders en de wet vertellen je wat goed en slecht is maar of iedereen zich daar aan houd is een ander verhaal :P !

Gr. max
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot je volwassen bent en - hopenlijk - wijs genoeg, bepalen je ouders dat voor je. Daarna bepaal je dat zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf je kind bent: je ouders die geadviseerd worden door consultatiebureau's, kinderartsen, scholen, opvoedprogramma's op tv en dokter Spock natuurlijk :)

Daarna je huisarts, je omgeving en de overheid (vooral via postbus 51 info).

Later bepaal je zelf wat goed voor je is en wat niet. Dan ben je echt helemaal volwassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De samenleving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen geweten liegt nooit en altijd bij de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is er Echt maar één die dat bepaalt, en dat ben jij...

Wil een ander dar voor jou bepalen dan ben je in een chantabele positie, wil je dat wel?

Maar je eigen zelf voelt zich goed of voelt zich slecht, naar gelang het goed of slecht voor je is...

En geloof mij maar, dit werkt altijd... Leer te luisteren naar dat gevoel en je zult veel meer aan kunnen en veel minder ziek zijn, als je je eigen weg gevonden hebt en daarbij blijft... Werk wat je graag doet, daar wordt je niet moe van, dus dan is dat werk goed voor je...

Sta zo in het leven en alles zal MAKKELIJK(er) worden voor je...

En laat je niet neerslachtofferen door een ander...

Wees eerlijk hierin, alleen maar jezelf, op het werk, in een relatie en overal... Dan zul je zien dat een ander je steunt en dat is goed voor je...

genoeg zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je opvoeding, culturele omgeving, karakter, ervaringen & je geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog wilt leren, leer je van iedereen. Dus antwoord is iedereen.

Als je het al weet, van niemand.

Dus antwoord: van iedereen en van niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het begin van je leven bepalen je ouders wat goed voor je is, ze leren je de normen en waarden die binnen het gezin en wellicht de gehele familie gelden. Ook leren ze je welke wetten er gelden, oftewel wat heeft deze maatschappij als "slecht" betiteld.

Tegen de tijd dat je naar het onderwijs gaat en misschien al zelfs eerder beginnen je vrienden en vriendinnen dat mede te bepalen. Zij geven aan wat ze wel en niet normaal vinden en "kleuren" hiermee jouw beeld. Zelfs de meest afwijkende puber of 10er zal hiermee in aanraking komen.

Als je je eigen gezinnetje gaat stichten worden de normen en waarden bepaald door de omstandigheden op dat moment en wat je wil en verwacht van je eigen kinderen. Je bepaalt het zelf, maar met het oog op wat jij wil van je kinderen. Wat moeten ze bereiken, hoe moeten ze hun leven invulling geven en wat kun jij doen om hen hierin te ondersteunen en begeleiden.

Tegen het einde van je leven heb je niet meer de mogelijkheid om de jouw aangeleerde normen en waarden te veranderen, maar de wereld verandert echter heel snel. Tegen die tijd zullen je kinderen je vertellen of iets nog wel of niet normaal is. Dus dan krijg je terug wat je hen hebt gegeven in de eerste fase en merk je meteen of je het goed gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand anders dan ikzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je zelf bepalen en het niet voor je laten doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan wel raad vragen aan ouders of vrienden,je kunt communiseren met elkaar ,maar uiteindelijk maak jij zelf keuzes... wat goed is en minder goed in jou termen slecht en later weet je wel of het de juiste is geweest.