Hoe kan ik mijn pestverleden een plaats geven?

In het verleden ben ik erg veel gepest.
Op de basisschool viel het nog wel mee (hoewel ik moeilijk mee kon komen, met leren etc), maar op de middelbare school werd het echter behoorlijk erg.
Vaak werd ik uitgescholden voor 'sukkel', 'mietje', 'rooie' etc.
Steeds waren er wel weer personen die mij aan het kleineren waren.
Dit gebeurde trouwens ook in de wijk waar ik woonde.
Voortdurend werd ik getreiterd, uitgelachen en gepest.
Dit heeft vooral gespeeld tussen mijn 13e en 19e.
Nog steeds merk ik dat ik erg slecht tegen 'vervelende' opmerkingen kan (ook al is het niet als pesten bedoeld).
Het heeft toch wel veel met me gedaan en het heeft afbreuk gedaan aan mijn zelfbeeld, eigenwaarde, zelfvertrouwen etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je zelfbeeld, eigenwaarde en zelfvertrouwen moet je uit het heden halen en niet uit het verleden.

Dat klinkt wel makkelijker dan het in de praktijk vaak is, maar toch is het zo dat je dat zelf moet doen.

Je zult iets moeten vinden waar je goed in bent. Dat kan je werk zijn, maar ook een hobby. Een passie. Iets waar je je helemaal in kan laten gaan.

Het is heel erg voor je at je zo lang gepest en getreiterd bent, maar dat is wel in het verleden gebeurt en niet nu.
Je bent nu volwassen.
Je kunt niet je hele leven een beroerd verleden met je mee dragen.

Ik heb zelf veel gehad aan het lezen over Rationele Emotieve Therapie.
Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken (naar de Griekse wijsgeer Epictetus).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt het pas een plekje geven als je gevoel voor eigenwaarde hebt. Ook ik ben gepest vanaf een jaar of 10 tot een jaar of 16. Tis erg moeilijk tis slim om er veel over praten met mensen en leer jezelf respecteren zo kun je het ergens in je hoofd kwijt en denk je er af en toe weer aan terug. Hoe dan ook het blijft een litteken en je blijft het altijd onthouden. Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door jou pestverleden een plaats te geven moet je vooral tegen jezelf zeggen dat je ondanks als die shit je het hebt overleeft. en er miss zelfs sterker door bent geworden. jij bent ondanks je moeilijke verleden door gegaan, en bent niet bij de pakken neer gezeten! sommige mensen blijven tot hun dood ermee bezig. maar jij probeert nu verder te gaan! dat is al heel knap. naartuurlijk heeft je zelfvertrouwen erg naar beneden gegaan. dit kun je weer omhoog krijgen door bijv. eens voor de spiegel te gaan staan en tegen jezelf te zeggen dat je helemaal niet lelijk bent. het klikt dom, en miss is dat ook zo maar zo voel je je wel beter! ga er mee akkoord, je kunt niet meer aan het verleden veranderen, maak het goed door een super leuke toekomst. wees trots op jezelf en hoe je dit hebt opgelost.
kijk vooruit, en zie hoe mooi het leven echt is, en kijkt vooral niet meer achterom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een specialist kan jou hiermee helpen. Bijvoorbeeld een psycholoog. Uit eigenervaring helpt dit echt. Je moet je niet schamen en de stap naar z'n iemand zetten maar pas als jij er klaar voor bent. Samen met behulp van een psycholoog kan je het verleden een plekje geven. Blijf er met mensen over praten en kijk ook naar je kwaliteiten, want die heeft iedereen dus jij ook!! Kijk naar de toekomst en streef je dromen na!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En pestverleden kan hele grote sporen achterlaten in je verdere leven en kan zelfs trauma's veroorzaken. Zeker, als het pesten langere tijd heeft plaatsgevonden.
Er zijn mensen, die daar zeer luchtig over doen, maar het kan echt een grote impact op je hebben; dat lees ik ook uit je tekst en is ook mijn ervaring. Vooral ook, omdat het je zelfbeeld aantast.
Als je er veel last van hebt, dan is het verstandig om deskundige hulp in te schakelen.
Via de huisarts, waar je de problemen mee kunt bespreken, kan je een doorverwijzing vragen voor een psycholoog.
Er zijn vele vormen van therapie mogelijk, waaronder EMDR. Zelf heb ik daar veel baat bij.
Wat informatie voor je ter oriëntatie:
http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede raad Wendy. Ik heb net een andere vraag van Pluim beantwoord, (overmatig slapen) en ik denk dat hij inderdaad veel baat zou hebben met deskundige hulp.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens! Dank je wel!