Waarom kunnen mensen met het Autisme Spectrum Stoornis (ASS) vaak zo moeilijk functioneren?

Zelf heb ik ook een vorm van ASS en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om goed te kunnen functioneren.
Dit geld voor verschillende situaties, zoals met werk, omgang met mensen, druk, prikkels, conflicten etc.
Vaak voel ik mij erg kwetsbaar en heb echt het idee dat ik in een zekere zin gehandicapt ben; op ondermeer sociaal en emotioneel vlak.

Tegenwoordig wordt er veel gediagnosticeerd met ASS (PDD-NOS, Asperger etc).
Toch blijft het moeilijk om in de praktijk aansluiting en acceptatie te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat echte Autisme letterlijk tussen de oren zit.

"Autisme kenmerkt zich doordat informatie anders wordt verwerkt dan bij de niet-autisten. Dit wijst erop dat de neurotransmitters (zoals dopamine en serotonine) hier iets mee te maken hebben. De neurotransmitters spelen namelijk een belangrijke rol in de informatie-verwerking. Van ADHD is al bekend dat het te maken heeft met een tekort aan werkzame dopamine. " De rest kun je zelf lezen in de bron.

Uit ervaring weet ik dat autisten vaak nog niet eens zo moeilijk functioneren, maar dat de buitenwereld dit ervan maakt. Voorbeeld:

Piet, jij, en ik zitten aan tafel te eten. Piet en ik zijn 'normaal', jij hebt autisme.

Ik vraag aan Piet: "Heb jij daar de pindakaas staan?"

Piet zegt al dan niet "Ja", maar geeft mij in ieder geval de pindakaas (zonder dat ik daarom vroeg, maar wèl bedoelde!).

Ik vraag hetzelfde aan jou, en jij zegt: "Ja". En verder niks...

Als ik dan tegen jou zeg: "Nou, geef es dan!!!"

Wie functioneert er dan in feite niet? Ik vroeg immers niet of je mij de pindakaas wilde geven, alleen maar of jij hem bij je had staan?

Dat heeft dan juist te maken met die informatie die bij autisten vaak niet doorkomt of doorgegeven wordt. ("O, zij vraagt of ik de pindakaas hier heb staan, dus zij wil de pindakaas")

Ik weet niet of je geholpen bent met mijn antwoord, maar jouw vraag treft mij omdat ik zelf zo'n zoon heb, en ik bovenstaand voorbeeld vaak in de praktijk met hem meemaak. Maar voor mij is het gewoon een 'stoornis' waarvan ik mij wel eens afvraag wie het hier nu daadwerkelijk bij het rechte eind heeft.

Mijn advies is dan ook om wel proberen te blijven leren wat de 'normale omgangsvormen' zijn, maar dan alleen omdat je het daar zelf makkelijker mee kan krijgen.
Maar laat je leven er niet teveel door beheersen. Jij bent zoals je bent, en ook niet-autisten hebben hun eigenaardigheden, en die gaan soms zelfs veel verder dan die van autisten.

Toegevoegd na 44 seconden:
O sorry, nu vergat ik nog de bron...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ben gediagnosticeerd Asperger, en ik denk (weet het voor mezelf zeker) dat het te maken heeft met een biologische grondslag. Helaas werkt de maatschappij in een soort weerspiegeling van de menselijke biologie met als gevolg dat het nagenoeg onmogelijk blijkt om goed mee te werken vanwege dit verschil. Ik ben zelf op het spoor gebracht door de verschillen in motoriek bij mensen en heb uiteindelijk conclusies kunnen trekken door een stukje nattevinger-psychologie vanuit mijn eigen situatie en dat wat ik ben te weten gekomen over de verschillen tussen de twee hersenhelften. Daarnaast is het zo dat ten opzichte van het merendeel van de mensen de hersenen in een andere staat verkeren. Anders, niet beter of slechter. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruning

Het is mijns inziens een feit dat de samenleving is gestoeld op verkeerde fundamenten. Het is een belachelijk idee -en dom om mensen af te schilderen tegen groepen van duizenden of miljoenen, daarvan het gemiddelde te pakken en te zeggen:dit is normaal. Hierdoor bestaan er dingen zoals de DSM-catalogus.Maar het kan, doordat mensen een zekere gevoeligheid hebben voor autoriteit zodat deze hiërarchische structuren ervoor zorgen dat we ons dingen afvragen die in werkelijkheid geen eens bestaan. Dit soort maatschappelijke schaalverdelingen zijn trouwens wel weer positief wat betreft de strijd tegen 'echte' aandoeningen zoals kanker.

Ik vind het moeilijk om je/U echte bronnen te geven en zou willen aanraden om naast het vergaren van informatie vooral het gezondeboerenverstand te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't wel met je eens dat de maatschappij wellicht verkeerd bezig is als ze zegt "dit is normaal en dat is niet normaal, dus dat heeft behandeling nodig". Het is echter natuurlijk wel zo dat "dat" wel moet leven temidden van "dit". Omdat "dit" 100x zo groot is als "dat" kun je moeilijk verwachten dat "dit" zich aanpast en is het logischer wanneer "dat" zich aanpast.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Widar, in principe heb je gelijk, maar "dat" heeft niet of nauwelijks de capaciteit om zich aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jodyenboyke: Als "dat" die capaciteit niet heeft, dan is er blijkbaar toch meer aan de hand dan slechts anders zijn. Ik denk overigens dat die capaciteit bij "dit" ook grotendeels ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe past ieder mens zich aan aan de maatschappelijke normen en waarden, met of zonder ASS. Mensen met ASS hebben daar alleen meer problemen mee (ik generaliseer bewust even, want ook mensen zonder ASS kunnen dat hebben), omdat ze daar minder toe in staat zijn. DE maatschappij bestaat uit allemaal individuen: wat zou het mooi zijn, als er meer begrip zou zijn voor ieder individu... zucht....Utopia....;-)
Dit is een hele goede vraag ! Ik heb zelf een zoon met PDD-NOS en weet hoe moeilijk het is om in de maatschappij vooruit te komen als je dit hebt. Hij heeft nu twee keer een MBO-opleiding afgebroken en is weer terug bij af. Het heeft vooral te maken met de beleving, die is meestal intenser en extremer dan bij "gewone" mensen.
Het is alles of niets en dat maakt discussies etc ook moeilijk. Alles letterlijk nemen is ook zo'n lastig iets, vooral als mensen er van uit gaan dat je vanzelf doordenkt, maar dat gebeurd dan niet , waardoor mensen weer negatief reageren. Het schijnt ook dat de meeste kinderen met deze stoornis gepest worden op school. Ik zou pleiten voor meer voorlichting op school hierover.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein: er IS veel voorlichting/kennis op scholen over ASS, zeker als je het vergelijkt met het verleden. Er wordt heel veel aan gedaan.
Ondanks dat worden mensen met ASS heel vaak gepest, omdat ze afwijken van de "normaal". Pesten gebeurt in het geniep, stiekem.
Mijn persoonlijke mening: de maatschappij gaat steeds meer uit van een soort ' norm' een gemiddelde waaraan men moet voldoen.
dit begint al, of beter gezegt , juist, op de basisschool, kinderen die niet voldoen aan het gemiddelde worden eruit gepikt en krijgen een aangepast programma, m.i. gaat het daar ' fout'. Hulp waar nodig is prima, maar als we de 'norm' aanpassen dan vallen ook kinderen met bv ass daar binnen en leren kinderen al op jonge leeftijd om te gaan met elkaar. Elkaar is dan iedereen, iedereen die een beetje anders is, iedereen die met bepaalde dingen meer moeite heeft en dan is ' ledereen een gewoon kind.
Dan leren we accepteren dat niet iedereen hetzefde is en dat we allemaal onze eigen gebruiksaanwijzing hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me goed voorstellen dat het moeilijk is daar tegen op te boksen, je elke keer ' verdedigen' voor wie of hoe je bent en reageert.
Hier mee omgaan is zeker niet makkelijk, maar je kan het ook omdraaien. de wereld om jou heen veranderen kan je niet, hoe jij hierin staat wel, stop met er tegen op boksen, accepteer dat e veel mensen jou nooit zullen begrijpen, is dat niet meer hun probleem, dan het jouwe ?
Dit is niet makkelijk, maar als je bedenkt dat nou eenmaal niet iedereen jou zou kunnen begrijpen wordt het misschien wel makkelijker.
Dit is voor iedereen eigenlijk hetzefde, ik doe en denk ook dingen die anderen niet begrijpen en jij zal ook zeker mensen kennen die anders leven dan jij, stoor jij je daaraan? Waarschijnlijk niet.
Er is hier een mooi spreekwoord voor: ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
Iedereen uit zich op zijn eigen manier, en jij op jouw manier en zoals je weet, vogels zingen nooit vals !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi Nelly3! + @Pluim: je schreef "toch zou ik ze erop attent willen maken dat er geen kwade opzet in het spel is en dat het toch echt met een groot onvermogen te maken heeft."
Máák die mensen erop attent! Het is van jou geen onwil, het is onmacht!!! Daar kunnen mensen van leren. En diegenen, die dat niet willen, die zijn jou woorden niet waard.
De reden, waarom mensen met ASS op sommige gebieden anders functioneren is juist inherent aan de ASS.
Jij schrijft, dat je het moeilijk vindt en dat kan ik me heel goed voorstellen: mijn zoon heeft het Syndroom van Asperger.
Een diagnose verandert je niet.... hooguit kan je erover lezen en jezelf informeren: leren bijvoorbeeld, dat "het" niet aan jou ligt.
Ik denk, dat het ook een kwestie van accepteren/ aanvaarden is. Je hebt ASS, en dat heb je levenslang.
In de loop van de jaren leer je, maak je je zaken eigen en wordt het steeds makkelijker voor je. Het duurt alleen bij mensen met ASS wat langer, voordat ze zich sommige dingen eigen hebben gemaakt.
Overigens: mensen zonder ASS staan ook niet probleemloos in het leven ;-)
Daarnaast vind ik de samenleving niet tolerant genoeg. Er wordt heel veel van mensen geëist en al op zeer jonge leeftijd.
Mensen zijn geen eenheidsworst, de "normaal" bestaat niet en juist mensen zoals jij maken de wereld kleurrijk en interessant!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom vertik ik het om onderzocht te worden of ik PDD-NOS heb of niet.
Ik hoef geen stempel. Als ik niet aan de eisen voldoe van deze maatschappij, komt het door hun en door mij als persoon. Niet door een bepaalde stoornis die ik niet heb en niet wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor jullie reacties! @Pluim: je bent niet afwijkend, je bent anders.... wat DAT dan ook mag zijn, want niemand is gelijk aan een ander. En ja, de maatschappij is vaak keihard en het zijn meestal niet de slechtste mensen, die daaronder lijden!!! Maar dan een vraagje: heb je er wat aan, helpt het je, om ertegen te vechten? Om er boos op te zijn? Om de maatschappij ergens de schuld van te geven?
Die is m.i. zoals die is.... en binnen die maatschappij zijn er ook velen, die je wèl accepteren. DE maatschappij bestaat uit mensen, uit individuen.
De andere kant is, dat diezelfde maatschappij heel veel onderzoek doet en heeft gedaan naar ASS en daardoor wordt het toch steeds beter begrepen en geaccepteerd door mensen, ook bijvoorbeeld op scholen.
En ook door mensen met ASS zelf: er is een reden waarom je "anders" bent. Je KUNT dingen niet/niet goed (volgens de algemene maatstaven)/nóg niet, en dat is geen onwil, maar onmacht.
En dat is, denk ik, toch een kwestie van zelf accepteren: ook jij kunt, net als ieder individu die anders is, leren ;-)
Dat is, wat ik mijn zoon ook steeds vertel. En ook voor hem is die "maatschappij" zeer hard: hij is zeer veel gepest, zowel geestelijk als ook lichamelijk. Er is veel onrecht in de wereld............ @Ytje: volgens mij hebben we het daar al es eerder over gehad als ik het me goed herinner? Stel, dat je ASS hebt, dan hèb je dat.... je kunt het wel niet willen hebben, maar is dat dan niet struisvogelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, ik snap je punt, maar wat heb ik er aan om te weten dat ik ASS heb?
Moet ik me dan ineenkeer anders gaan gedragen? Het heeft voor mij geen verschil, dus waarom zou ik dan een stempel op mijzelf drukken, wat ik niet wil en waar ik niets aan heb? En aangezien er geen onderzoek naar is gedaan, en niet wordt gedaan, kan niemand nog zeggen dat ik het heb :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het er vaker over gehad, je reageert ook hier weer.... niemand zegt, dat je een ASS hebt... van niemand hier hoef je een diagnose te laten doen.... dus waarom haal je dat dan zelf steeds aan? Dat vind ik frappant. Soms kan het voor mensen zeer verhelderend zijn te weten, waar problemen, waar ze soms levenslang mee worstelen, vandaan komen. En niet zozeer, omdat het beestje dan een naam heeft, of om de stempel, maar om begrip te krijgen voor zichzelf. Als punt 1!!! En daarnaast kan het ook voor de omgeving verhelderend zijn.
Het is heel erg te denken, dat je stom bent, of onaangepast en er schuld aan te hebben, terwijl er een aanwijsbare reden voor is: het is geen onwil, maar niet kúnnen op sommige gebieden. Ik schrijf dit, omdat ik iemand ken van rond de 50, die onlangs de diagnose heeft gekregen. Deze persoon zijn zelfbeeld is ontzettend negatief geworden door de jaren heen.... en nu heeft-ie heeeeeel veel om over na te denken betreffende zichzelf..... Mijn zoon was 7 toen hij de diagnose Asperger kreeg. Toen werd hij echt niet opeens autist.... velen hadden allang gemerkt, dat er "iets" met hem was. Hij is nu 17, en ècht niet veranderd door het etiketje! Maar wel heeft hij zich, met gerichte hulp op vele gebieden, kunnen ontwikkelen. Hij was èn is een prachtig mens, accepteert de beperkingen en werkt hij aan zichzelf. Niet om te voldoen aan wat men vindt, maar om het leven voor hemzelf zo fijn mogelijk te maken. Zo..... ik had er kennelijk zin in hahahaha.
Is dat een pleidooi voor jou, Ytje, om een diagnose te laten doen???? Nee!
Waarom zou je, als je geen noemenswaardige problemen hebt en het niet wilt???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat is wat ik bedoel. Voor mij heeft het geen voordelen.
Waarom ik het aanhaal?
Als reactie op jouw antwoord..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee ;-)