Wanneer begonnen mensen te schelden met k@nker?

Ik hoor steeds meer mensen met k@nker schelden
Wanneer begon het?
ps: ik heb de a in een @ verandert

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gebruik van allerlei enge ziektes in scheldpartijen en minder serieus bedoelde uitingen is typisch Nederlands, en is zeker niet iets van de laatste tijd. Kanker is zeer geliefd en ook allerlei combinaties met dat woord zoals kankerhoer, kankerjood etc. Maar denk ook aan tyfus, "krijg nou de tyfus", tering, teringlijer, en zelfs "krijg de nou de klere" of kolere en klerelijer komen oorspronkelijk van de ziekte cholera. Het is allemaal weinig verheffend taalgebruik, en vooral met kanker kan het nogal stuitend zijn. Toch bedoelen de meeste mensen die dit soort taal bezigen, meestal niets meer dan iets als "vlieg op", en de uitroep "tering" alleen is ook al niets meer dan een soort uiting van ongenoegen. B.v. als je met een hamer op je duim slaat als je aan het klussen bent.

Dat kan je niet weten, de een zegt dat hij er mee begon in 2005 en de ander zegt dat hij er mee begon in 2004. Ik vind het trouwens ook een rare vraag..

Het is met name de marokkaanse jeugd die dit nog al eens als belediging/scheldwoord gebruikt.In de Marokkaanse gemeenschap is dit een ziekte van de duivel.Bij veel vrouwen die in Marokko aan deze ziekte lijden worden dit door de schoonfamilie gezien als een "ziekte van de duivel"en wordt de echtgenoot onder druk gezet om van haar te scheiden.Afgelopen week was er in het programma "ËEN VANDAAG"een vrouw die een borstamputatie had ondergaan en daar werd dit weer eens duidelijk verteld.Die streaming is hier nog wel op internet te vinden.

Ik denk dat het ontstaan is in de tijd dat praten over kanker nog zo taboe was, dat men de ziekte niet met name noemde, maar men had het over 'K'. Het was te erg om de naam helemaal uit te spreken. Maar juist ook daardoor was het geschikt als scheldwoord. Een ziekte die niet in de taboesfeer zat functioneert niet als scheldwoord, niemand roept bijvoorbeeld 'griep!'of zo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100