Hoeveel zegt iemands beroep over diens karakter?

Of anders gezegd; kiest iedereen de baan die bij hem past? En hoeveel invloed heeft je werk op je ontwikkeling? Of collega's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het is zonder twijfel zo dat een grote groep mensen kiest om in de zorg werkzaam te zijn, vanwege het feit dat ze zorgzaam zijn. En dat er leraren zijn omdat ze graag anderen iets willen bijbrengen. En dat een sporter kiest voor een individuele sport of een teamsport. En dat een service-technicus kiest voor deze functie vanwege zijn service gerichte instelling.

Maar dat kan natuurlijk nooit voor allemaal gelden. Mensen maken verkeerde keuzes, soms bij de keuze voor opleiding al. En niet alle beroepen kom je voor in aanmerking vanwege je niveau.

Als je eenmaal in de goede baan bent beland dan kan je daarin helemaal doorgroeien omdat karakter, opleiding en interesse samenvallen. Maar ook dat is geen garantie, want je kunt nog altijd een verkeerde manager boven je hebben staan die de hele boel blokkeert en jou frustreert.

Al met al is het niet een simpel 1+1=2 vraagstuk.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In mijn geval veel: ik zit de hele dag achter een toetsenbord en ben zeker getikt :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar nu even serieus. Ik zit in de IT, dit was niet echt mijn droombaan van vroeger, het is wel aardig, maar ik wil toch graag iets anders. De enige reden dat ik het vol houd is dat ik de meest fantastische, leuke collega's heb die je je kunt bedenken (geloof me, niet alle IT'ers zijn nerds zonder hobbies).

Ik ben communicatief vrij sterk en wil dan (als de economie aantrekt) proberen weer iets te vinden in die richting, gewoon betaald worden om de hele dag mijn kwebbel open te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is weer eens andersom iemands karakter zegt iets over zijn beroep...

Een beroep heeft een desastreuze invloed op je ontwikkeling...
Collega´s die krijg je er gratis bij, je vrienden zoek je uit, en collega´s die worden door je baas op je bordje gegooid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja binnen je beroep, maar in de zin van het totale spectrum weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een drama XiniX maar we moeten onze tijd en een deel van onszelf nou eenmaal verkopen om te leven. En ook een beetje luxe te beleven , ik geef het toe.
Het blijft een dubbel gevoel , maar dat geldt voor veel dingen in het leven ( compromissen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten... Dat is juist... Zo voel ik het ook...
ik denk dat heel vel mensen niet de kans krijgen om hun beroep uit te oefenen die ze willen,dus dan kan dat beroep die ze voor lief nemen ook niet hun karakter bepalen...ik denk wel dat het beroep invloed heeft op je leven en ontwikkeling:heb je een baan waar ze je waarderen en waar je door kunt groeien met leuke collega's,dan zul je ook zelfverzekerd zijn en goed in je vel zitten dan als je het tegenovergestelde uit een baan haalt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder beroep valt er in zekere mate iets te leren,maar uiteindelijk is dat wat je doet,gewoon een kunstje wat je geleerd hebt.Hier en daar wat bijschaven in de vorm van cursussen en dat is het dan.Uitzonderingen daar gelaten,want die zullen er ook zijn.
Mijn mening is dat werk veel invloed heeft op je ontwikkeling,zeker wanneer je het niet zo naar je zin hebt,zal het je ontwikkeling vertragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,ik geloof,dat je er min of meer in rolt,vaak is het geen kwestie van kiezen,maar van gekozen worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Mijn werk geeft mij dagelijks ontwikkeling ook in de omgang met collega's en de clienten waar ik voor werk.Ik voel me daar prettig bij.Ik kan wel zeggen dat ik iedere dag wel leer.Er wordt gesmeten met cursussen waar ik altijd aan deelneem .Ik denk dat mijn karakter wel goed aansluit bij mijn werk.Het zorgzame type .Als ik me niet zou kunnen ontwikkelen in mijn werk zou ik mij ongelukkig voelen.Ik werk met mensen en kun je niet op de automatische piloot verder.Elke dag is weer een verassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat hier verschillende faktoren een rol spelen.
En dat je in elk beroep kunt groeien, of je afsluiten voor die groei, en het puur zien als een manier om je vrije tijd te kunnen bekostigen.
Het beroep dat ik 34 jaar heb uitgeoefend, heeft mij ongelooflijk ontwikkeld, maar ik heb me hier ook heel bewust wijd voor open gesteld. Ook voor kollega's, die op hun manier aan hun ontwikkeling werkten, en daardoor weer een heel nieuwe invalshoek toevoegden.
Voor mijn beroep werden we geselekteerd op inlevingsvermogen, zorgzaamheid, empathie, met als gevolg dat er veel hoog-sensitieve mensen in dat beroep werkzaam zijn, en dat beïnvloedt vast en zeker de mate, waarin je je wilt verdiepen in elkaar, en de mensen waar je verantwoordelijk voor bent, en voor zorgt.
Zegt dat iets over iemand's karakter? Meer over iemand's persoonlijkheid, denk ik. Je kunt je karakter best even op het 2e plan zetten, als het voor je beroep trekken heeft, die als niet-professioneel overkomen, als je ze wél toont.
Als je dat niet wilt of kunt, zal je je niet goed op je plaats voelen in zo'n beroep, en iets anders zoeken, omdat je dan steeds tegen konflikten aanloopt, en dat houdt een mens niet een beroepsleven-lang vol.
Als je mij doodongelukkig wilt zien, zet je mij dag in dag uit aan hetzelfde bureau, met dezelfde telefoon, hetzelfde scherm, en dezelfde kollega tegenover me, van 8 tot 5.....
Daar kan ik mezelf niet in kwijt, maar als het móét, zal ik er het beste van maken.
Niet iedereen heeft het grote geluk, qua opleiding, beroepsmogelijkheden, en domweg kánsen, het beroep uit te oefenen, wat echt bij hem/haar zou passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoop niet al te veel ik werk tussen de varkens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je dan beter naar eventueel vrijwilligers werk kan kijken wat mensen doen, dan naar hun reguliere baan.
veel mensen werken puur voor de muntjes, maar hun hart ligt in het vrijwilligerswerk.
Rieneke1