Een stempel als handtekening?

N.a.v mijn vraag over de handtekening,vroeg ik mij af..mag je je handtekening ook zetten met een stempel?Op brieven wat je ontvangt van instanties,bedrijven,gemeente enzovoort,staat ook een gestempelde handtekening onderaan.
Kunnen wij *burgers* dat ook doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

Ja, dat kun je doen. Maar stempels zijn wat ouderwets, tegenwoordig wordt er een scan van je handtekening in een documentje geplakt. Hoe je het ook doet, met een stempel, met een ballpoint of met een scan, de handtekening van een ander gebruiken blijft strafbaar...

Toegevoegd na 7 minuten:
Aanvulling: Postbus 51 zegt:
"In de wetgeving is niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handtekeningstempel. Plaatst u uw eigen handtekening met een stempel, dan kunt u zich niet achteraf aan de rechtsgeldigheid van de ondertekening ontrekken omdat de handtekening niet met de hand is gezet."

En je kunt ze gewoon laten maken, als je het geld er voor over hebt, zie link:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel ..om van je eigen handtekening een stempel te maken..
AWM
14 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord aangevuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké..dus het kan wel..maar het is veiliger om met de hand te tekenen.bedankt voor de link!+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat postbus 51 zegt klopt. Maar bedoeld juist het omgekeerde wat antwoordman zegt. Zodra de rechtsgeldigheid in het geding komt zal je een eigenhandige handtekening moeten plaatsen. Alle andere mogelijkheden zijn vrijvlijvend. Logisch toch.Verzin maar voorbeelden om jezelf te overtuigen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zelf inderdaad vaak met een gescande versie gedaan. Document gemaakt in Word, handtekening eronder geplakt, gefaxt via internet. Reuzehandig allemaal. Er komt dan pas papier aan te pas zodra je het uitdraait voor de administratie.

Andere antwoorden (2)

Jazeker kunnen we een spempel met onze handtekeing gebruiken.
Mensen die wij machtigen kunnen we dan onze zaken af laten handelen, dat is ook het doel van de stempel.
Een ander kan dan echter ook onze stempel gebruiken.
Steeds meer staat er onder een document dat hij automatisch is aangemaakt en derhalve geen ondertekening heeft.
Bij belangrijke documenten is , naast een handtekening,
ook een stel of meer getuigen nodig die kunnen beamen dat de betreffende persoon de poot ook werkelijk gezet heeft.(trouwerij)
De handtekening zal naar verwachting meer en meer verdwijnen, hij is immers gemakkelijk te vervalsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is een stempel NIET rechtsgeldig. Dus onder brieven ed is het geen probleem, doch stukken met een rechtsgeldigheid dienen een signatuur te hebben. Dit kan bijv. ook een duimafdruk zijn of een persoonlijke krabbel.