Heeft Belgie 3 regeringleiders?

Wallonie, Vlaanderen en Belgie hebben allemaal een eigen regering leider. Hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elke gemeenschap en elk gewest hebben een eigen parlement en een eigen regering. In theorie zou België zeven parlementen en zeven regeringen moeten tellen:
3 gemeenschappen + 3 gewesten + 1 federale overheid = 7 parlementen en regeringen. Toch hebben we ‘maar’ zes parlementen en zes regeringen: het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering besturen zowel de Vlaamse Gemeenschap als het Vlaamse Gewest.
Federale Overheid
Kamer van Volksvertegenwoordigers en Senaat
De Gemeenschappen zijn:
Vlaams Parlement
Parlement van de Franse Gemeenschap (gevestigd in Brussel)
Parlement van de Duitstalige Gemeenschap (gevestigd in Eupen)
Er zijn ook drie gewesten:
Vlaams Parlement
Waals Parlement
Brussels Parlement
Er is een hele brochure waarin uitgelegd wordt hoe het stelsel functioneert.
https://www.vlaamsparlement.be/over-het-vlaams-parlement/het-vlaams-parlement-het-politieke-landschap/parlementen-en-regeringen

Antwoorden (2)

België heeft niet 3 maar 5 regeringen dus 5 premiers.
1 de federale regering;
2 de Vlaamse regering;
3 de Waalse regering;
4 de regering voor het Duits gewest
5 de regering voor het Brussels gewest
Iedere regering heeft zijn eigen ministers en eigen premier.
Even nog toegevoegd voor iedereen die het denkt het beter te weten een link.
Toegevoegd op 11 juni 2018 06:22: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank u voor de min.
Graag uitleg waarom het hier niet de waarheid betreft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
theod, je weet de min is niet van mij, maar wat je opnoemt gold nog in 2008
Nu geldt:
Kort samengevat België heeft 6 regeringen met 6 bijbehorende parlementen:
De federale regering.
De Vlaamse regering (een samenvoeging van de regering van de Vlaamse Gemeenschap en de regering van het Vlaams Gewest).
De Waalse Gewestregering.
De Brussels Hoofdstedelijk Gewestregering.
De Franstalige Gemeenschapsregering.
De Duitstalige Gemeenschapsregering
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Joan DArc
U maakt een enorme blunder.
De Waalse en de Franstalige gemeenschap zijn één en hetzelfde.
Wallonië is het Franstaliggedeelte, enkel in de Voerstreek wordt daar Vlaams (Nederlands) gesproken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@theod, u annonceert dat ik een enorme blunder maak, wat is dat nou vervelend ::))
De Franse gemeenschapsregering is een van de zes regeringen in België en niet te verwarren met de Waalse regering van het Waals Parlement .
De Franse gemeenschapsregering zetelt in Brussel in het gebouw aan het Surlet de Chokierplein, de Waalse regering zetelt sinds 1998 in Namen, in het vroegere Hospice Saint-Gilles.
Hopelijk krijgt u meer inzicht en weet u beter na het lezen van bijgaande uitleg over de Federale Staat België.
https://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/federale_staat
Ja heus, België heeft zes regeringen met zes bijbehorende parlementen die elk hun eigen regeringsleiders hebben.
België heeft zes regeringen met zes bijbehorende parlementen en hun eigen regeringsleiders.
De regeringsleider van de federale regering is de premier van België - Charles Michel.
Ministers-president van De Vlaamse regering (een samenvoeging van de regering van de Vlaamse Gemeenschap en de regering van het Vlaams Gewest) - Geert Bourgeois
De Minister-president van de Waalse Gewestregering - Willy Borsus
De Minister-president van de Brussels Hoofdstedelijk Gewestregering. - Rudi Vervoort
De Minister-president van de Franstalige Gemeenschapsregering - Rudy Demotte
De Minister-president van de Duitstalige Gemeenschapsregering - Oliver Paasch
In België hebben elke gemeenschap en elk gewest een eigen parlement en een eigen regering.
In theorie zou België zeven parlementen en zeven regeringen moeten tellen:
één federale overheid, drie Gewesten en twee Gemeenschappen
Doordat het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering zowel de Vlaamse Gemeenschap als het Vlaamse Gewest besturen heeft België – maar - zes regeringen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt een grote fout.
De Franstalige en de Waalse regering is dezelfde, Wallonië is het Franstalig deel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Even een link: https://www.nrc.nl/nieuws/2008/12/22/hoeveel-regeringen-heeft-belgie-a1481648
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@theod, goed lezen is een kunst op zich.
De link waar u naar verwijst is een schertsverhaal, een zgn ars jocandi, waarin de schrijver de Belgische regeringsvormen en hun aantal op de hak neemt.
U bent niet de eerste van de Nederlanders die al sedert 1993 menen dat de Waalse regering dezelfde is als de Franse gemeenschapsregering, de vroegere executieve van de Franse Gemeenschap.
Ik heb zes jaar in Seneffe (Wallonië)gewoond en ben er ook als huidige Vlaming van op de hoogte dat België zes regeringen heeft.
Mocht er gisteren tijdens mijn verblijf in Südtirol (Noord-Italië) iets drastisch gewijzigd zijn buiten mijn medeweten, dan hoor ik dat graag van u.