Werk je als helpende B ook met PGB of krijg je dan een contract?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als PGB'er kun je ook een contract hebben. En laat je je inhuren door een bedrijf of door de mensen zelf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bedrijf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als PGB'er móet je een contract hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ehum hoe leg ik dit het beste uit... Ik werk nu ook met PGB maar dan als zelfstandige ik kan een ziektekostenverzekering afsluiten zit er nu niet bij en reiskosten en vakantiegeld zit al bij mijn loon in zeg maar. Maar als ik als helpende zou gaan werken dan zou ik graag gewoon 1 keer per jaar mijn vakantiegeld willen en dat ik dan ook pensioen enzo kan opbouwen... Ik weet dus niet of dat anders is als helpende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opbouw van vakantiegeld kun je zelf kiezen hoe je dat doet, als je een contract afsluit voor PGB-werk. Een pensioen bouw je niet op. Reiskosten mag de budgethouder gewoon voor 19 cent onbelast uitbetalen, maar dat zal waarschijnlijk volgend jaar niet meer mogelijk zijn. Een collectief voor ziektekosten is er ook niet als je via PGB werkt. Alleen als je in volledige loondienst komt, dus op meer dan drie dagen per week bij dezelfde budgethouder, dan krijg je wel meer rechten. Je hebt dan bijvoorbeeld ook recht op een veel langere doorbetaling bij ziekte. Maar er zijn zeer weinig budgethouders die het zich kunnen veroorloven om iemand in volledige dienst te nemen, want het kost gewoon veel meer geld, en meestal zijn de indicaties daar niet ruim genoeg voor. Maar bij PGB-werk maakt het dus echt niet uit of je gediplomeerd bent of niet. Als de budgethouder ervoor kiest om je daardoor hoger uit te betalen, dan mag dat, maar het hoeft niet. Het is allemaal op basis van onderlinge afspraken, het wettelijk minimumloon is een van de weinige echt harde eisen in het PGB-werk. Maar wacht. ik zie dat je als zelfstandige werkt. Dan maakt het toch sowieso niet uit? Dan krijg je gewoon geen vakantiegeld omdat je zelfstandige bent. Of wil je naar aanleiding hiervan toch switchen naar loondienst dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik zou graag in loondienst gaan en ik heb de nodige diploma's hiervoor. Maar kan je in loondienst als helpende?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker kun je in loondienst, maar voor PGB-werk maakt het dus niet uit of je diploma's hebt of niet. Zo heb ik verpleegkundigen en een verzorgende in dienst, maar ook twee leerling-verpleegkundigen en een vriendin van me die af en toe bijspringt, maar die helemaal geen zorg-gerelateerde opleiding heeft. Wel of niet in loondienst is iets dat je moet bespreken met de budgethouder(s). Op zich maakt het weinig uit, ik heb de meeste mensen in loondienst en één iemand die werkt als zelfstandige, voor mij als budgethouder is het enige verschil dat ik van zelfstandigen geen salarisadministratie heb, hoewel je die salarisadministratie ook gratis kunt uitbesteden. Bij mijn loondienst-medewerkers geef ik elke maand de uren door aan de SVB die verder de betalingen regels en in tweevoud loonstroken opstuurt. Voor een zelfstandige betaal ik elke maand de factuur. Op zich maakt dat voor de budgethouder dus geen verschil. Bij ziekte kan ik de ziekte-uren van iemand in loondienst terugkrijgen zodat ik daar vervanging van kan inhuren, en bij een zelfstandige hoef je natuurlijk niet door te betalen bij ziekte. Ik heb zelfs een lichte voorkeur voor loondienst, maar dat komt denk ik vooral omdat de meeste zelfstandigen gewoon hogere tarieven hanteren. Of je ook in volledige loondienst kunt, met dus alle rechten die daarbij horen, is een andere vraag. In principe geldt dat dus als je op meer dan drie dagen in de week bij dezelfde budgethouder werkt, maar voor de budgethouder is dat zoveel duurder, dat de meesten er - net als ik - liever gewoon in de planning rekening mee houden dat iemand nooit vaker dan drie keer in de week komt werken. Dat is gewoon niet anders, als ik iemand volledig aan zou nemen, zou ik niet voldoende budget hebben om de uren zorg in te kopen die ik nodig heb. Als je dus NIET in volledige loondienst bent, en op maximaal drie dagen per week bij iemand werkt, dan val je onder de regeling dienstverlening aan huis. Dat is een versimpelde loondienstconstructie, misschien is deze informatie nog nuttig voor je: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/dienstverlening-aan-huis
In de bron gaat het vooral over huishoudelijk werk, maar in principe kan al het PGB-werk hieronder vallen, van huishoudelijke hulp tot verpleging of begeleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke interessant, dank u wel hoor :)

Het beste antwoord

Als helpende kun je in een PGB werken, maar voor PGB-zorg hoef je niet per se gediplomeerd te zijn. De budgethouder is wel verantwoordelijk voor het inkopen van kwalitatief goede zorg, maar als hij/zij vindt dat ook een niet gediplomeerd iemand dit kan leveren, dan mag dat. Maar voor PGB-werk is ook gewoon een contract nodig hoor, zonder contract kun je niet werken (niet legaal in elk geval).

Als je bij een zorginstelling wilt werken, of dat nu is in de thuiszorg of in een instelling voor bijvoorbeeld gehandicapten- of ouderenzorg, dan werk je voor een organisatie, en ben je niet direct in dienst bij een budgethouder, dus werk je niet in een PGB.