Gisteren (vrijdag) is in diverse media bekend gemaakt dat een meerderheid van de ambtenaren niet wil werken voor een PVV-er,

als deze (democratisch gekozen) minister of staatssecretaris wordt.

Kan dit worden gezien als werkweigering (en dus ontslag)?

Zie bronnen:

http://www.google.com/search?q=ambtenaren+wilders&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGIE_nl

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ligt eraan. Twee mogelijkheden.

Wie met 'niet willen werken' bedoelt dat hij/zij dan een andere baan neemt voordat de pvv-er begint, weigert geen werk maar zit in een luxe positie dat hij genoeg alternatieven heeft.

Wie, als de pvv-er er reeds is, geen klap meer uitvoert weigert wel werk. Deze mogelijkheid lijkt me bijzonder dom. Dat zul je dan ook niet veel tegenkomen. Toen de LPF in de regering zat hebben we ook nooit iets van werkweigering gehoord.

Toegevoegd op 09-05-2009 01:58:51
Inderdaad, je kunt nog tegenwerken. Maar dan kun je wat mij betreft beter vertrekken. Als de pvv in de regering komt zijn ze gekozen en dan moet je niet gaan saboteren maar vertrekken als het je niet aanstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tegenwerken is ook werken.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+
Ambtenaren kunnen heel moeilijk ontslagen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn een soort van kantoorsoldaten he, ze moeten werken voor degen die is gekozen, ook de PVV. Als ze die scheding niet kunnen maken zijn ze kennelijk ongeschikt om in die hoedanigheid te functioneren. Eeen soldaat kan ook niet uitkiezen tegen wie hij/zij wel of niet wil vechten. Ik zou overigens ook niet voor de PVV willen werken, ik ben dan gelukkig ook niet een ambtenaar die dat zou moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft een ambtenaar ook een persoonlijk recht. Wel is het zo dat hij dan eventuele concequensies moet nemen en b.v. overplaatsing aanvragen of ontheffing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht dat tegen die tijd dat de PVV in het kabinet zit dat er dan een speciale sollicitatieronde komt. Nu worden ambtenaren min of meer verplicht toegevoegd aan een kamerlid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor iemand willen werken is niet hetzelfde als niet voor iemand gaan werken. Laat ik dat even voorop stellen. Er zijn zat ambtenaren die beleid uitvoeren van een andere partij dan waar zij op gestemd hebben, en dat zal niet zo snel veranderen.

Persoonlijk zie ik ook liever niet de PVV aan de macht, omdat er een aantal punten in het programma zitten waarvan ik het vermoeden heb dat deze op de lang termijn onmogelijk lijken. Bovendien lijkt het zich op een paar punten tegen te spreken. (En ja, als er achteloos gesneden wordt in het ambtenaren bestand ben ik mijn baan ook niet meer zeker, maar aangezien het streven van mijn functie is om mezelf overbodig te maken (dan gaat het immers perfect) houd ik hier al een tijd rekening mee in m'n achterhoofd).

Een kleinere overheid zal bijvoorbeeld een aantal gevolgen hebben die nog niet te overzien zijn. Even er vanuit gaande dat hij wil uitbreiden in het justitiële apparaat (iets met strenger optreden e.d.), defensie ongeveer gelijk wil houden, en niet van plan is om om te snijden in dingen als gemeentereiniging, wegenonderhoud, en dergelijke in verband met verloedering, zal er dus voornamelijk gesneden gaan worden in het "kantoorpersoneel". Voor mensen die nu al lopen te zeuren dat bijvoorbeeld de Belastingdienst niet snel genoeg werkt: met minder personeel zal het niet veel sneller gaan. Dit geldt ook voor overige departementen - met minder mensen om de boel te beoordelen en te verwerken zal je aanvraag voor X of Y langer duren om beantwoord te worden.

Dit tenzij er op zeer korte termijn fiks geïnvesteerd gaat worden in automatisering, maar gezien de huidige financiële perikelen wordt er flink bezuinigt op juist dit soort projecten.

Ik denk dus dat als voornaamste probleem gezien wordt dat Wilders het regelmatig heeft over het wegsnijden van overbodig personeel, terwijl hij volgens mij niet helemaal doorheeft wat er allemaal nodig is om het jarenlang reeds bestaande beleid in uitvoer te brengen. Dat, gecombineerd met grote plannen om van alles en nog wat aan te passen - wat weer gevolgen heeft omdat je zulke projecten zou moeten opbouwen - zou betekenen dat een kleinere groep meer werk moet doen. (En ga nu niet zeggen dat ambtenaren toch al niets doen, want als je dat gelooft sta je gewoon niet in contact met de werkelijkheid.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg dit naast het feit dat ambtenarensalarissen al een fiks aantal jaren achterlopen op het bedrijfsleven (de afgelopen 5 jaar zelfs op de 0%-lijn) om "het goede voorbeeld te geven", dus matiging als het goed gaat, en eerder snijden als het slecht gaat (motto op kantoor: "Als je veel wilt verdienen ga je maar in het bedrijfsleven werken"), dan krijg je misschien een juist beeld van wat een gemiddelde ambtenaar opgeeft door zijn werk te doen.
Je kunt niet democratisch worden gekozen in de positie van minister of staatsecretaris, je wordt door de Konigin benoemd in die functie (via een (in)formateur).

Zeker, ze zijn verplicht te werken voor diegene die dan de baas is. Dit werkt overal zo, als je een nieuwe baas krijgt bij een ander groot bedrijf kun je ook niet weigeren voor hem of haar te werken.

Zullen we eerst maar eens afwachten of het wel gaat gebeuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, ik vermoed dat de gemiddelde pvv-er niks met werken heeft. In elk geval niks met waarde-toevoegen. Alleen met afbreken.

Als ambtenaar moet je nog nadenken ook. En dat zijn ze niet gewend.

Dus de pvv-ers die per ongeluk ambtenaar worden, zullen geen klap uitvoeren (aan nuttige dingen) vrees ik. Het werk zal door andere ambtenaren gedaan moeten worden. Ik hoop dat er voldoende mensen zijn die als een soort 'burgermeester in oorlogstijd' de zaken dan zo goed als mogelijk kunnen waarnemen. Tot de pvv-er te vaak zweet ruikt. Dan verdwijnt hij wel weer.