Wat is de beste defenitie van leven?

Dus wat leeft heeft dit en dit, of iets in die trent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leven is het meervoud van lef

Het beste antwoord

In de biologie hebben ze dit mooi op een rijtje gezet (vrij naar de aangehaalde bron):

Biologie is de leer van het leven

Wanneer noem je iets levend? -> Als het levensverschijnselen vertoont

De levensverschijnselen zijn:
1 ademhalen
2 waarnemen
3 voeden
4 uitscheiden
5 groeien
6 bewegen
7 voortplanten

Leven wordt in de biologie duidelijk onderscheiden van dood en levenloos. Iets is dood als het vroeger leefde en nu niet meer. Iets wat levenloos is heeft nooit geleefd.

Bijvoorbeeld: de kat haalt adem, ziet en hoort dingen, eet, poept, groeit, loopt rond en plant zich (niet altijd) voort. Als hij wordt doodgereden is de kat dood (heeft wel geleefd). Een steen is een voorbeeld van een levenloos iets (heeft nooit geleefd).

Toegevoegd na 9 minuten:
Ter verduidelijking: iets hoeft niet alle levensverschijnselen te vertonen, in principe is 1 al genoeg maar in de praktijk vertonen de meeste organismen meerdere levensverschijnselen tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En gras dan? Beweegt dat ook? En in hoeverre neemt dat iets waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gras beweegt zeker. Door te groeien natuurlijk en het verplaatst zich ook als je het niet afsteekt. Gras heeft wortels waarmee het aftast en zoekt naar water. Ook al heeft gras (voor zover bekend) geen bewustzijn, dat wil niet zeggen dat het niets waarneemt.

Andere antwoorden (2)

Leven is een open fysico-chemisch systeem dat door middel van uitwisseling van energie en materie met de omgeving en door een inwendig metabolisme in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie).
bamibal
12 jaar geleden
Een andere definitie die ik persoonlijk wel heel interessant vind is de volgende.

Leven is een chemisch systeem wat darwinistische evolutie kan ondergaan.

Al het leven op aarde voldoet aan deze eis. Het probleem is een beetje als we een alien tegenkomen, die niet gebruikt maakt van RNA/DNA of iets in die trend, dat hij dan niet leeft. Ook is het zo dat als een alien bijvoorbeeld 1 mens tegenkomt, hij volgens deze definitie niet leeft. Immers, een soort evolueert. Niet 1 organisme.

Mischien een beetje gek om mijn eigen antwoord te ontkrachten, maar ik vind het een hele makkelijke definitie die in ieder geval al het leven op aarde beschrijft.