Het kan allebei. Bij grote bedrijven heeft iedere afdeling één of meerdere managers, die afhankelijk van de bedrijfsstructuur, verantwoording afleggen aan hún manager.

Maar je kunt ook een klein bedrijfje hebben, waar je als directeur/manager niemand boven je hebt.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Manager geeft alleen de rang aan in de bedrijfshiërarchie. Mogelijk staat er boven een manager een Consultant. Je moet iig verantwoording afleggen aan iemand tenzij je een eigen bedrijf hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een manager huurt meestal een consultant als specialist een stuurt hem/haar aan.
Als je een leidinggevende boven je hebt ben je duidelijk niet zelfstandig. Alleen een directeur is zelfstandig in het nemen van beslissingen, maar soms moet hij nog weer verantwoording afleggen aan aandeelhouders of raad van bestuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Voornamelijk in grote bedrijven zijn aandeelhouders in feite de eigenaars van het bedrijf en moeten zelfs de hoogste managers (CEO en COO) hier verantwoording aan afleggen, al dan niet in de vorm van een raad van bestuur.
Er zijn verschillende definities van het woord 'manager', maar in alle definities komt terug dat het iemand is die leiding geeft.

Een mooie definitie vond ik zelf deze. Een manager is: "Leidinggevende die richting geeft aan processen, mensen en middelen om bepaalde doelstellingen te bereiken."

Het is afhankelijk van het soort manager of je onder leiding van iemand werkt of zelfstandig. Als je je eigen bedrijf hebt opgebouwd en onder je inmiddels personeel hebt dan ben je natuurlijk een manager die zelfstandig is.

Je kunt ook een manager zijn in loondienst. In dat geval kun je net als in het eerste voorbeeld de hoogste in rang zijn. Algemeen manager of directeur oid. Dan ben je niet zelfstandig, maar ook niet onder leiding van iemand. Iedereen die onder de allerhoogste baas valt, maar wel managementtaken heeft is een manager die valt onder leiding van iemand.