Ben je egocentrisch als je, zonder het zelf te willen, toch het middelpunt wordt?

Er zijn diverse momenten in je leven dat je het middelpunt bent. Neem je trouwdag. Dan ben je echter echt geen egocentrisch type. Echter stel dat je goed bent in je werk en daardoor in het middelpunt komt te staan.
EN je vindt het leuk, maakt zoiets je egocentrisch?

Wanneer ben je nu egocentrisch. Naast een redenering ben ik benieuwd naar eikpunten op basis waarvan je kunt beoordelen of iemand nu wel of niet egocentrisch is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee hoor... Dat je daarover nadenkt en je zaken afvraagt, laat zien dat je juist niet egocentrisch bent... Buiten het feit dat de wereld in je ervaring om jou draait, dwing je de ander niet om daar aan bij te dragen...

Zij die zich afvragen of ze gek zijn, zijn dat niet... Dat geldt ook voor egocentrisme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je mag af en toe best in het middelpunt staan en daar mag je best heel leuk vinden.
Zolang je de ander op het oog hebt en in gezelschap er op uit bent dat een ander ook aan het woord komt en naar voren komt, dan hoef je echt niet bang te zijn dat je egocentrisch bent.
Iemand die egocentrisch is zie alleen maar zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen egocentrisch en egoistisch.
Egocentrisch ben je als je eigen belangen en je eigen visie altijd centraal stelt. Je gaat er ook van uit dat jouw visie de algemene visie moet zijn. Als je egocentrisch bent kun je je niet verplaatsen in een ander. Daarom zijn bijv. ook autisten egocentrisch.
Wanneer je dus in het middelpunt staat ben je niet egocentrisch, want je houdt rekening met andermans belangen.
Egoistisch ben je als je je meer bezig bent met je eigen belangen dan die van anderen. Je ziet die van anderen wel, maar jij wilt gewoon voor gaan.
Dat zou op het werk het geval kunnen zijn. Als je als team moet werken, maar er zit iemand bij die geen teamplayer is en zijn eigen succesjes wil profileren. Zo iemand is dan egoistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het leuk om te lezen er zit ook een beetje bescheidenheid bij jou bij.Je denkt er over na.Egocentrisch type zal m.i. altijd aan zich zelf denken.En zal zich over de hoofden van andere zich egocentrisch gedragen.Als het maar ten goede is voor hem.En niet kijkend naar andere...En als je goed ben in je werk en je staat daardoor in de belangstelling zou ik dit zien als een compliment.En zou ik denken ,bedankt .