Mag mijn werkgever mij verplichten de kosten voor mijn opleiding terug te betalen als ik met de opleiding stop?

Mijn werkgever heeft mijn opleiding betaald, echter dit is betaald van een gekregen subsidie van de staat. Mijn werk heeft dat voor mij ontvangen, ongeveer 1500 euro. Stel dat ik stop met mijn opleiding, kan hij mij dan verplichten tot terugbetalen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Hij heeft mij gezegd dat als ik zou stoppen, ik het terug moest betalen, echter, ik heb hier nooit voor getekend. Staat hij dan in zijn recht, wettelijk gezien, of kan hij zonder handtekening niks verplichten....?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Terugbetaling werknemer studiekosten;
Tussen de werkgever en werknemer kunnen (schriftelijke) afspraken zijn gemaakt om de vergoeding geheel of gedeeltelijk terug te betalen indien onverhoopt het diploma niet wordt gehaald of de werknemer voortijdig vertrekt. Een dergelijk beding heeft fiscaal ten gevolge dat de hierboven genoemde belastbaarheid (vergoeding afhankelijk stellen van het slagen) teniet wordt gedaan. Uit jurisprudentie blijkt dat werkgevers er verstandig aan doen de regels van terugbetaling (schriftelijk) voor alle werknemers die opleidingen volgen, te doen gelden. Deze regels zijn:
• de terugbetaling moet helder en duidelijk zijn, een voor tweeërlei uitleg vatbaar begrip als uitdiensttreden kan bijvoorbeeld beter worden vermeden;
• het rendement van de opleiding moet worden vermeld, hoe lang heeft de werkgever baat bij de gevolgde opleiding;
• de terugbetalingsverplichting van de werknemer moet evenredig (gestaffeld) verminderen tijdens de aangegeven periode dat de werkgever verwacht baat te hebben van de door de werknemer opgedane kennis en vaardigheden;
• de terugbetaling mag er niet toe leiden dat het maandinkomen uitkomt onder het minimumloon.

De werknemer mag het terugbetaalde bedrag in het jaar van terugbetaling als scholingsuitgaven opnemen in zijn aangifte inkomstenbelasting.
Dus geen duidelijk ja of nee ,kan de kantonrechter aan te pas komen indien partijen er niet uitkomen.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt af wat jij met de werkgever hebt afgesproken voordat je met de cursus van start ging. Het kan dat je geld moet terugbetalen maar uit je gegevens is niet eenduidig af te leiden wat afgesproken is. Als er niets is afgesproken zou je kunnen aanvoeren dat dit een gesubsidieerde cursus is en je niets hoeft terug te betalen. Het kan ook zijn dat de werkgever dit naast zich neerlegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat beschreven in je contract, of in een overeenkomst die je hebt getekend voordat je begon met je opleiding. Als het goed is heb je hier een kopie van en zou je het hierin moeten vinden!

Toegevoegd na 21 minuten:
Nogmaals, indien dit in je contract staat kan dit wel ja.