Wie was de Jan Thiel naar wie het Jan Thielstrand op Curacao genoemd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag.
Want ik kan het niet vinden.
Er is een reort en een strand en een baai en vakantiewoningen en appartementen en een landhuis etc.
Maar Jan Thiel als persoon lijkt weinig met Curaca te hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Thiel

Het beste antwoord

Jan Thiel heette eigenlijk Jan Thielen.
Tegen het einde van de zeventiende eeuw werd tussen Caracasbaai en de lagune de plantage Damasco of Damascus opgezet. Door zijn ligging aan de lagune ontwikkelde Damasco zich tot een van Curaçao’s belangrijkste zoutplantages. Het gebied is genoemd naar de eerste bekende eigenaar, Jan Thielen. De plantage was vanaf de eeuwwisseling tot 1735 eigendom van de familie Thielen. Daarna is het in handen geweest van verschillende eigenaren, tot 1915. In dat jaar werd de plantage verkocht aan de familie Perret Gentil. Deze eigenaren gingen, enkele decennia later, over tot verkaveling van het oostelijke deel. In 1979 werd de plantage verkocht aan APNA (het lokale pensioenfonds).
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Knap stukje werk! Het was (voor mij) bijna onmogelijk te vinden, maar dat is ook geen wonder als de beste man zèlf Thielen heet, en zijn strandje Thiel. :-) Ik heb ook zitten zoeken, en kwam pas na een minuut of 20 op jouw link uit.