We consumeren het nieuws, en slikken het als zoete koek. Dat is ook wel zo gemakkelijk natuurlijk, want de wereld is groot en zit waanzinnig moeilijk in elkaar. Maar met geduld en een goed geheugen blijkt vaak wel dat we het toch niet zo goed hadden gedaan als we hadden gedacht (gehoopt is wellicht een beter woord). Amerikanen die martelen op Guantanamo Bay, dat wil je toch niet geloven? Dat doen 'wij' toch niet? En Sadam Hoessein die toch niet helemaal zo erg was als beweerd? Nu 5 jaar later blijkt dat Iraq met Saddam wellicht beter af was dan met het machtsvacuum dat er nu is. Onze politiemacht kan het werk daar niet aan, maar onze media heeft moeite om ons dat te vertellen, deels omdat we het ook niet willen weten. En reken maar dat actualiteitenprogramma's de kijkcijfers minstens zo belangrijk vinden als de waarheid (voor zover die bestaat, trouwens).

Eigenlijk is het te gecompliceerd om hier een echt antwoord op te geven, maar hopelijk snap je dat je na het acht uur journaal ook zelf nog even kritisch achter je oor moet krabben voor je het allemaal geloofd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heel erg.

Het is een tijdperk van voorgekauwde meningen en gebrek aan kritisch denken. Wat hier aan ten grondslag ligt is natuurlijk een fundamenteel debat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel ver denk ik, mensen geloven nog steeds bijna onvoorwaardelijk wat in de media verteld word.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De media kunnen van grote invloed zijn op onze manier van denken. Een goed voorbeeld is de besluitvorming omtrent de aanval op Irak onder Bush Jr.
Zonder de media was er nooit genoeg steun geweest om deze beslissing door te drukken.
Juist omdat media zo'n grote invloed op de samenleving kunnen hebben, lijkt het van belang je als individu zo breed mogelijk te oriënteren alvorens ergens een oordeel over te vellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je breed oriënteren is niet altijd even makkelijk als de bronnen hiervoor nagenoeg op elkaar zijn afgestemd.
Grosso modo in vrij forse mate. In té forse mate wat mij betreft.

Veel van wat er wordt aangeboden wordt voor zoete koek geslikt. Conclusies worden kant en klaar aangeboden, van gekleurde en weinigzijdige argumentatie voorzien en als (absoluut) waar gepropageerd.

Dat is naast jammer (het maakt mensen laks want zelf onderzoeken en nadenken hoeft niet meer) mijns inziens ook gevaarlijk. Niet in de laatste plaats omdat "de" media nogal eens de neiging hebben bepaalde thema's vrij eenzijdig te belichten.

Een sterk pluriform en zo veel mogelijk onafhankelijk (wiens brood men eet, wiens woord men spreekt) medialandschap is dan ook van het grootste belang voor een vrije samenleving als de onze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De film Free Rainer (Dein Fernseher lügt / Reclaim your brain) draait om dit onderwerp. De hoofdpersoon, gespeeld door Moritz Bleibtreu (o.a. Das Experiment) is producent van goedkope televisie, het publiek bepaalt wat er op TV komt. Na een ongeluk komt hij tot inkeer en wil kwalitatief goede programma's gaan promoten en maken. Hij gaat dit doen door manipulatie van de kijkcijfers. Voor de rest van het verhaal.... zelf kijken.

Is zeer interessante film. Naast een goed verhaal een diepere goede lading die aansluit bij deze vraag. Volgens de film (en ook volgens mij) is de beïnvloeding van de media groot als het gaat om onze manier van denken.

De moeite van het kijken waard!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessanter dan te vragen of de media onze manier van denken beïnvloeden is misschien nog wel de vraag of de media ons ook moedwillig op het verkeerde spoor zetten.
Een medium zal in de regel zoveel mogelijk geld willen verdienen, en kan eventueel nog andere motivaties hebben, zoals ideologische motivaties.
Wanneer ideologische motivaties ontbreken, bestaat het gevaar dat media elkaar gaan napraten, en zo kan misinformatie ontstaan. Andrei Shleifer heeft hier leuke dingen over geschreven (zie bron).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens CBS (zie bron) is 29 % van NL actief met media bezig. Dus ja dat is al bijna een derde van de totale bevolking van NL.