Dat hangt van zoveel af, meer kun je hierover lezen op www.pgb.nl.

Onderstaand de belangrijkste wijzigingen per 2012.

Het kabinet stelt vanaf 1 januari 2012 een aantal nieuwe voorwaarden voor het pgb:
Alleen mensen met een ‘verblijfsindicatie’ kunnen straks nog aanspraak maken op een persoonsgebonden budget. Voor deze budgethouders wordt het pgb met 5% verhoogd.
Om fraude met het pgb tegen te gaan worden alle budgethouders verplicht om een aparte bankrekening te openen en kunnen betalingen aan zorgverleners uitsluitend nog via de bank plaatsvinden.
Nieuwe budgethouders moeten een zorgplan overleggen aan het zorgkantoor waarin ze aangeven hoe zij hun pgb willen inzetten.
Nieuwe budgethouders kunnen het geld uit hun pgb niet meer laten inzetten door bemiddelingsbureaus. Bestaande budgethouders mogen dat nog wel.

Beperking toegang tot pgb

De toegang tot het pgb wordt beperkt. Het pgb is in de toekomst niet meer betaalbaar als het beroep op de regeling blijft groeien:
Sinds 2002 zijn de pgb-uitgaven gemiddeld jaarlijks met 23% gestegen: van € 414 miljoen naar € 2,2 miljard in 2010.
Het aantal pgb’ers is in 10 jaar vertienvoudigd, van 13.000 naar 130.000.

Het kabinet wil dat het pgb alleen nog bestemd is voor mensen die van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een ‘verblijfsindicatie’ hebben gekregen. Dat wil zeggen: mensen die zoveel zorg nodig hebben, dat verblijf in een verpleeghuis of verzorgingstehuis wordt aangeraden.