Filosofie : wat is de meest gestelde vraag in de filosofie tot op heden ?

-wat heeft de mensheid het meest geboeid ?
- Of waarover is de verwondering het grootst ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

waarom bestaan we?
waarom denken we beseffen we dat we bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Is er leven na de dood?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het nut van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is waarheid?
Wat is liefde?

Toegevoegd na 2 dagen:
De vraag of de mens echt een vrije wil heeft of niet, is ook al lang gaande.

Is alles voorbestemd?
Wat bepaald wat, en in hoeverre? ('wat' kan van alles zijn)
Bestaat alles uit een oorzaak en gevolg? (Determinisme)

In ieder geval vragen wat over de mens gaat, is toch wel één van de populairste en van alle tijden geweest.

Over het bestaan van een geest in een lichaam zijn er ook verschillende theorieen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn wel vragen voor de bijbehorende stipulatieve definities van, stipulatief betekent dat er zelf een betekenis aan moet worden gegeven, overeenkomstig. Algemeen klinkt ook voor alles en iedereen zo te gelden, dus wat is waarheid voor alles en iedereen? Bedoel je die kant op te gaan?
Ligt er toch een beetje aan hoe je filosofie definieert.

1] De filosofie of wijsbegeerte is de oudste theoretische discipline (zij kwam voor het eerst echt op in de 6e eeuw v.Chr.) die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid.

2]
In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten.

3] Filosoferen zelf als middel om het creatieve denken verder te ontwikkelen.

Onder 1] heb je dan nog een heleboel vakgebieden, zoals
ethiek, esthetica, logica, metafysica, politieke en sociale filosofie, taalfilosofie en wetenschapsfilosofie.

Vragen die steeds weer opduiken:
wat is mooi
hoe komt het dat.....
waar komen wij vandaan
waar gaan wij naar toe
wat is het nut van het leven
wat is de mens
wat is cultuur
waartoe zijn wij op aarde (1e vraag uit de katechismus!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie ben ik zonder mijn geconditioneerde overtuigingen en aangeleerd gedrag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is leven op aarde ontstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe word je gelukkig?

Toegevoegd na 1 minuut:
De grootste verwondering voor veel mensen is de geboorte van een baby, de groei van een baby.

en hoe het universum in elkaar steekt