Wat heeft de stroomprijs met derivaten, opties en futures te maken?

In een krantenartikel las ik net het volgende:

"De Nederlandse energiebedrijven vrezen dat elektriciteit om nog een heel andere reden fors duurder wordt. De Europese Commissie werkt aan nieuwe, strengere regels voor de handel in derivaten, zoals opties en futures. Die regels dreigen energiebedrijven met hoge extra kosten op te zadelen. Alleen in Nederland zou het om 2 à 3 miljard euro per jaar kunnen gaan. Dat zou, als de energiebedrijven die kosten volledig doorberekenen aan de verbruikers, de rekening per huishouden nog eens enkele honderden euro’s per jaar hoger kunnen maken."

Ik zie het verband niet, maar nou snap ik al die financiële windhandel sowieso slecht. Wat hebben de genoemde zaken nou met de energieprijs te maken? Die baseer je toch gewoon op je productiekosten e.d.? (Even simpel gezegd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt flink gehandeld in energie, en er is zelfs een beurs voor. (APX-endex)
Leveranciers van energie handelen in stroom, en dat kan ook indirect. Omdat het niet handig is, om een centrale steeds aan en uit te zetten, levert centrale A aan centrale B, als er overcapaciteit is, en centrale B tekort komt.

Dit soort zaken worden met opties en futures geregeld. Centrale A (of maatschappij) spreekt b.v. af met centrale B, dat ze energie mogen verkopen, tegen een vooraf vastgestelde prijs, binnen een termijn van b.v. 2 jaar. Dat kan voordelig zijn voor A (een minimumprijs staat vast) en ook voor B. (de maximumprijs staat ook vast)

Die opties hebben zelf ook weer een bepaalde waarde. Want als er in een optie is geregeld, dat A voor bedrag X energie van B mag kopen, en de energieprijs stijgt, dan wordt die optie automatisch meer waard. Mocht A binnen de termijn die energie niet nodig hebben, dan kan altijd de optie nog worden verkocht, aan een maatschappij die wel om energie zit te springen.

Het doel van opties (ook bij aandelen) is om je in te dekken, tegen te grote schommelingen in prijs. Dat kost dus geld, maar het is een soort verzekeringspremie. Het kan best zo zijn, dat de energieprijzen hiermee in de hand gehouden worden, maar de EC gaat natuurlijk niet voor niets bepaalde handel verbieden. Waarschijnlijk loopt het uit de hand, en gaan die opties een eigen leven leiden. Met heel veel speculeren, en mogelijk oordeelt de EC, dat dit niet in het belang is van de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt hetzelfde als de manier waarop de olieprijs wordt opgedreven door onnodige tussenhandel. Zijn ze van de EC/EU nu al aan 't werk om dat te gaan verbieden dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe actief de EC daarin is. Wèl weet ik, dat ze veel werk maken van consumentenzaken (ze bemoeien zich ook graag met prijzen van internet, gsm etc) Geen slechte zaak lijkt me. Je kunt best gelijk hebben, dat tussenhandel de prijs van iets opdrijft, maar opties, en goederentermijncontracten zijn echt noodzakelijk hoor. Die indirecte handel is niet meer weg te denken uit het handelsverkeer. Je hebt voor alle goederen dit soort derivaten (of hoe je ze ook noemen wilt) Een koffieboer in Brazilie werkt ermee (het geeft hem de garantie dat hij over 2 jaar een redelijke prijs voor zijn koffie krijgt) maar ook enorm grote bedrijven zoals importeurs van bananen. Opties werken in 2 richtingen, de afnemer en de toeleverancier, en ze hebben er allebei voordeel van. En als er niet al te gek wordt gespeculeerd door mensen die alleen maar op geld uit zijn, dan werkt het beslist prijsdempend. Overigens wordt niemand verplicht om met dit soort opties te werken. Een energiebedrijf kan er dus voor kiezen om hier niet aan mee te doen. Maar dan kan hij de prijzen van energie niet goed in de hand houden, en dat zal doorwerken naar de consumenten. Plus natuurlijk dat juist bij stroom (omdat je het nauwelijks kunt opslaan) er wel onderling gehandeld MOET worden. Starten en stilzetten van kolencentrales kost handenvol met geld, en je hebt er niets aan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"En als er niet al te gek wordt gespeculeerd door mensen die alleen maar op geld uit zijn, dan werkt het beslist prijsdempend." Dat gebeurt bij olie en andere goederen ook, waarom zou dat bij energie niet het geval zijn? "Plus natuurlijk dat juist bij stroom (omdat je het nauwelijks kunt opslaan) er wel onderling gehandeld MOET worden. Starten en stilzetten van kolencentrales kost handenvol met geld, en je hebt er niets aan" Dat begrijp ik natuurlijk wel. Maar dat zou ook wel anders kunnen dan hoe het nu gebeurt, denk ik. Maar goed, daar ging mijn vraag niet over.