Wat bedoelen ze met ''voor de middag'' of ''na de middag'' en hoelaat is dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45.1K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ze bedoelen waarschijnlijk precies wat ze zeggen

Antwoorden (7)

Voor middag is de tijd tussen 9 en 12 uur. Namiddag is de tijd tussen 1 en 4 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de middag is het de middag. ;)
Dit wordt ook wel voor en namiddag genoemd en betekent niets anders dan voor 12:00-14:00 na 16:00-1800
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"voor de middag" is toch echt wat anders dan: in de voormiddag....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Peter1007 heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat voor de middag dan voor 12:00 is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt.
"voor de middag": geeft zo een beetje aan: voor 12 of 13 uur. Laten we zeggen, voor de lunch.
"na de middag": geeft zo een beetje aan: na 17 of 18 uur. Of wellicht zelfs Na het avondeten (alhoewel je ook kan eten tot 22 uur natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet waar want de avond begint om 18.00
Vergelijk het met AM en PM dat in Angelsaksiche landen wordt gebruikt. AM = ante meridiem (Latijn voor: vóór het midden van de dag); PM = post meridiem (Latijn voor: na het midden van de dag). Zo redenerend kom je uit op het volgende: ‘voor de middag’ betreft de tijd tussen 00.00 uur en 12.00 uur en ‘na de middag’ betreft de tijd tussen 12.00 uur en 24.00 uur.

Toegevoegd na 40 seconden:
Angelsaksische

Toegevoegd na 48 minuten:
Middag = het midden van de dag: 12.00 uur dus (bij een 24-uursaanduiding).

Toegevoegd na 11 uur:
Zie antwoord Rose. Zij merkte dit eerder op dan ik mijn voorlaatste toevoeging deed.

Toegevoegd na 12 uur:
Hm, beetje kromme zin, maar de essentie is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnen graag motiveren. Wat is er in hemelsnaam fout aan dit antwoord?
rose
12 jaar geleden
Goed gelezen, kruidenvrouwtje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zag dat jij dat al uit de doeken had gedaan. Excuses. Ik kon het niet meer weghalen.
rose
12 jaar geleden
Geen man over boord toch? Je antwoord was prima. ;-)
Als je naar het woord middag kijkt, kun opmaken dat het eigenlijk gaat over het midden van de dag, het middaguur. Wij gebruiken al heel lang middag voor wat eigenlijk "na de middag" is, net als in het Engels afternoon (after noon, na het middaguur).
Voor de middag is 's ochtends, voor het middaguur, maar men zal er niet snel 7 uur 's ochtends mee bedoelen, meer de tweede helft van de ochtend.
Maar uit de antwoorden hierboeven kun je eigenlijk al wel opmaken dat dit niet meer algemeen op deze manier gebruikt wordt. Misschien zijn er ook wel gewoon regionale verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dialect is voor de middag gewoon: alles wat voor 12.00 is (en 'sochtends) en na de middag alles wat na 12.00 is (smiddags)!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als mijn familie bv op een verjaardag komt en ze zeggen: we komen voor de middag, dan heb ik om 10.00 de koffie warm!

Toegevoegd na 4 uur:
'wij'j kump veur de middag' 8-)
had ik moeten schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Nederlands een dialect?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jurgen:
Dialect ja. Plat proat'n.Dus: Veur de middag of noa de middag!
De middag, lees ook mid-dag , betekent eigenlijk 'het midden van de dag'.

Aangezien de dag van 0:00 tot 24:00 loopt, is het midden van de dag, de middag, om 12:00.

Voor de middag is derhalve, eigenlijk, voor twaalf uur en na de middag dan dus na twaalf uur.

Veelal wordt dit tegenwoordig in het dagelijks taalgebruik echter gebruikt als voor en na de lunch.