Kun je je achteraf uitschrijven uit het elektronisch patiëntendossier?

Kun je dat nog achteraf wijzigen dat je uit het EPD bent? Dus dat je de toestemming die je jaren terug hebt gegeven (of niets hebt geweigerd) terug kan draaien? Zo ja, is dat moeilijk? Zo nee, waarom niet dan?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt je achteraf uitschrijven.
Helaas werkt dit niet altijd, soms blijk je er nog steeds in te zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Voor 1 à 3 postzegels voorkomt u dat uw medische gegevens via internet kunnen worden ingezien door meer dan 100.000 personen die niets met uw gezondheidstoestand van doen hebben.
Voor uw ‘eigen veiligheid’ raden we u aan om hierover 3 brieven te sturen waarin u aangeeft dat u GEEN TOESTEMMING geeft voor de elektronische uitwisseling van uw medische gegevens (EPD) via het Landelijk Schakel Punt (LSP):
1 - Aan uw huisarts
1- Naar uw apotheek
1 - Naar VZVZ- de organisatie die het EPD-LSP runt.
Ook als u geen toestemming heeft verleend kunt u er niet zeker van zijn dat u niet toch in het EPD-LSP systeem bent terecht gekomen. VZVZ bericht namelijk over miljoenen meer aangeslotenen dan dat ze over geregistreerde toestemmingen beschikt. En uw huisarts of apotheker zou u maar zo hebben kunnen aangemeld nadat ze u hier mondeling een vraag over hebben gesteld."
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is de actievoerende site:" Ik geen toestemming.nl" die de beschuldiging als zou VZVZ over miljoenen meer aangeslotenen berichten, als een soort namaak-persbericht de wereld inzond.
Termen als "het zou zomaar kunnen zijn" zij toch dubieus. Deze site lijkt mij waardevoller.
https://www.venvhuisartsen.nl/overige-info/electronisch-patientendossier.html
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt en toegevoegd! ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Eigenlijk best eng dat je het dus eigenlijk nooit weet.