Waarom is het verplicht dat je een huisarts hebt, die binnen max. een kwartier bij jouw thuis is in geval van spoedgevallen?

In geval van een spoedgeval bel ik (gewoon) 112, en niet de huisarts. Ik heb altijd al mijn medische gegevens bij me, dus de huisarts is niet nodig in zo'n geval.
Wie belt er in geval van nood nou de huisarts?

Waarom is het verplicht? Ik kan daardoor niet de huisarts krijgen die ik wil, omdat deze nèt ietsje buiten de 15 min. grens zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En komen ze iedere keer ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg toch niet dat het al vaak gebeurd is? Ik schreef dat ik in een spoedgeval, wat in mijn geval vaak een noodgeval is, dat ik dan 112 bel omdat ik dringend hulp nodig heb. En medicatie, en een ziekenhuis.
Ik heb niets aan een huisarts op zo'n moment, of deze nou binnen het kwartier komt of niet.

Antwoorden (4)

112 is niet voor spoedgevallen. 112 is voor noodgevallen, waar elke seconde telt.

Niet bij bv ernstige pijn in de buik. Daar is je huisarts voor. En dan is het handig als je daar niet te ver vandaan woont.

Is het uberhaupt plicht? Of wenselijk / hanteerd de huisarts zelf deze regel? Ik heb het nl nooit eerder gehoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie je wat de werkelijke reden is... Een huisarts die het veel te druk heeft, kan jou weigeren om deze reden...

Dus het is niet ten bate van jou, maar om de huisarts in te dekken...

Om precies dezelfde reden staat er op een pakje sigaretten dat het dodelijk is... Niet om jou te waarschuwen of te helpen, maar de fabrikant dekt zich daarmee in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet het verkeerd. De huisarts zal niet bereid zijn om een huisbezoek af te leggen op een grotere afstand dan een kwartier rijden. Verder ben je niets verplicht en kun je de huisarts van je keuze best vragen om je huisarts te worden, waarbij jij aangeeft geen probleem te hebben met genoemd feit.
Dat 112 bellen is maar heel betrekkelijk: die stuurt alleen een ambulance, als het echt nodig is en als een huisarts het niet zelf aankan, dus dat er een opname moet zijn. Er zijn veel te weinig ambulances en een persoon op de meldkamer wijst veel ambulances af, ook die worden aangevraagd door artsen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De perrsoon op de meldkamer is geen arts en heeft geleerd hard te zijn. Zij of Hij worden afwisselend uitgescholden voor pokkehoer en teringleier. Bij iedere ambulance die wordt gezonden neemt het risico van geen ambulance te hebben bij een echt noodgeval. Als ik jou zo lees, dan denk ik dat je wordt geweigerd, met je 'dan bel ik (gewoon) 112, en niet de huisarts'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik bedoel ook in een noodgeval. En ik wordt zeker niet geweigerd, aangezien als ik iets heb, het ook meestal echt een noodgeval is. Ik denk dat je me toon verkeerd heb begrepen. Met gewoon bedoelde ik dat ik niet ga wachten op een huisarts...als het nood is moet ik direct naar het ziekenhuis en medicatie krijgen. Dan heb ik niets aan een huisarts, of deze nou binnen een kwartier komt of niet ;)
Dat geldt alleen voor overdag van 8 tot 17 uur. Daarna zul je de huisartsenpost moeten inschakelen. Die verplichting is lijkt me een logische zaak,omdat je dan zeker weet dat hij/zij er binnen een kwartier kan zijn. Overigens is het aan de huisarts om te beslissen of hij wel of niet komt.