Is een politieagent (en verdere beoefenden inzake politie) verplicht om bij bepaalde gelegenheden het uniform aan te doen? Zie uitleg.

Bij een begrafenis, huwelijk, ...? Moet de overlijdende/getrouwde/... dan ook een lid zijn van het politie departement?

Ik vroeg me dat af, omdat ik het wel eens zie dat politieagenten hun uniform dan dragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Nee, absoluut niet.

Een politieagent buiten functie zal niet snel zijn/haar
uniform aan doen als dat niet een verplichting is.

Tenminste, dat begrijp ik van mijn zoon die al heel wat jaren bij de politie is.
Hij zou het maar raar vinden om zo maar zijn uniform aan te doen als daar geen reden voor is.
En hij moet hartelijk lachen om het idee dat als hij gaat trouwen dat ie dat dan in uniform zou doen.

Het kan alleen verplicht worden als - bijvoorbeeld - een collega begraven wordt en de politie-collega's gaan daar "als politiemensen" afscheid nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij elke officiële aangelegenheid die jij noemt mag een agent zijn gala-uniform dragen.

Het is voor een politieagent verplicht een gala-uniform te dragen bij aangelegenheden waarvoor een dienstorder is uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +VAN MIJ GOED ANTWOORT!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen verplicht is het niet. Uit respect voor het perso(o)n(en) zou een agent het kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zou ik dan toch wel een bron bij willen.
Dat een agent altijd zijn gala-uniform mag dragen,
buiten functie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen is en blijft een vak apart. Nergens schrijf ik dat een agent altijd zijn gala-uniform buiten diensttijd mag dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is:
Is een politieagent (en verdere beoefenden inzake politie) verplicht om bij bepaalde gelegenheden het uniform aan te doen?
Jouw antwoord:
Bij elke officiële aangelegenheid die jij noemt mag een agent zijn gala-uniform dragen. Dus zeg jij: bij een huwelijk of begrafenis mag dat.
Ook als een vriendin trouwt of een oom overlijdt.
Want een huwelijk of een begrafenis is "officiële aangelegenheid". Maarrrrrrrr:
Ennnn......
Een normale Nederlandse politieagent heeft niet eens een galakostuum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je het is goed navragen bij je zoon wat er bedoeld wordt met een gala-uniform voor een agent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momopoyolo, wat jij zegt klopt niet. Iedere agent in Nederland krijgt bij zijn aanstelling een gala-uniform uitgereikt, bestaande uit een colbert, armlint of vangsnoer, witte handschoenen en metalen rangonderscheidingstekens.
Als je bedoeld als partner van,nee dan is het niet verplicht en ook de overleden en of huwelijkspartner hoeft geen lid te zijn.