Monarchie waarbij de macht van de vorst in een grondwet is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staatsinrichting Nederland - Koninkrijk (monarchie) waarbij vorst en volk zich aan de grondwet (constitutie) moeten houden. '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een constitutionele monarchie is een staatsvorm waarbij de macht van de vorst(in) ,dus een keizer(in),koning(in),groothertog(in),prins(es),in een grondwet ofwel constitutie,is geregeld.

De macht van de monarch is beperkt en de taken en rechten,alsmede de rijkwijdte van de drie machten zijn eveneens geregeld in de grondwet.

De drie machten zijn:
1) de uitvoerende macht= het staatshoofd met de regering(dus de ministerraad,het kabinet)
2) de wetgevende macht= het parlement,dat dus de wetgeving regelt
3) de rechterlijke macht,die dus verantwoordelijk is voor de rechtspleging in het land

Nederland is dus een goed voorbeeld van een constitutionele monarchie,want onze koningin is ook gehouden aan de bepalingen in de grondwet (constitutie).

In vroeger tijden (de middeleeuwen onder het feodale stelsel,later de absolutistische monarchieën,b.v. onder de franse Zonnekoning ---le "Roi Soleil" --- Lodewijk XIV) waren de drie staatsmachten (uitvoerende,rechterlijke en wetgevende macht) niet gescheiden en vastgelegd in een grondwet: álle macht was toen verenigd in de handen van de monarch (monarch betekent trouwens "alleenheerser" ,van "mono"- = "alleen-" of
"enkel" en "archeo-" = "heersend" uit het Grieks)

Toegevoegd na 4 minuten:
rijkwijdte=reikwijdte