Wat is het nut van huurtoeslag?

Waarom bestaat huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien om mensen met een lager inkomen, ook de kans op een huurwoning te bieden?
Amadea
10 jaar geleden
Precies, crea. Anders zouden zij alleen in een volksbuurthuisje of een flatgebouw kunnen wonen.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, zelfs dat niet. Ook daar zijn de huren al te hoog.

Het beste antwoord

In Nederland zijn heel veel mensen, alleenstaanden en huishoudens die met werken een inkomen verdienen dat rond het minimumloon ligt of net iets daarboven.
Er zijn daarnaast ook veel mensen, alleenstaanden en huishoudens die rond moeten komen van een uitkering die aan het minimumloon is gerelateerd, maar er netto ver onder zitten.
Deze inkomens zijn dus onvoldoende om de prijs van een huurhuis te betalen zonder dat men dan in de problemen komt met andere noodzakelijke uitgaven voor het levensonderhoud.

Voor die mensen is eind jaren 70 van de vorige eeuw de 'huursubsidie' bedacht.
Het was een rijksbijdrage in de kosten voor het huren en betaalbaar houden van sociale huurwoningen.
Dat was nodig omdat de woningbouwcorporaties die die woningen in hun bestand hadden de huren harder wilden laten stijgen dan de huurders konden betalen.
Dat extra geld was nodig om de meestal verouderde woningen te kunnen renoveren en waar nodig te slopen en nieuw te kunnen bouwen.

Dat stelsel van huursubsidie was inkomensafhankelijk en door allerlei zwakheden enorm fraudegevoelig geworden.
Daarom is het systeem van huursubsidie zo'n 9 jaar geleden vervangen geworden door een stelsel dat door de belastingdienst gecontroleerd wordt en 'Huurtoeslag' heet, een netto aanvulling op het inkomen met als oormerk huur.
Met de invoering van de huurtoeslag werd ook de 'huurliberalisatie' uitgevonden door Minister Dekker van de VVD. Dat hield in dat veel jonge sociale huurwoningen niet langer het label 'sociaal' kregen en doorgeschoven werden naar de 'vrije sector'.
Met als gevolg dat die huren fors omhoog mochten gaan en niet langer subsidiabel meer zijn.

De laatste jaren is de huurtoeslag enorm uitgekleed. (versoberd noemt men dat in Den Haag)
De maximale huur waarvoor huurtoeslag kan worden aangevraagd is relatief laag vastgesteld en het gat naar huren in de vrije sector is vrij groot, vaak 300 euro en meer. Ook de maximuminkomensgrens is bewust laag gehouden zodat de groep die uiteindelijk voor een huurtoeslag in aanmerking kan komen flink kleiner is geworden.
Met de laatste maatregelen uit het woonakkoord stijgen de huren nog harder terwijl de huurtoeslagen slechts minimaal meestijgen.

De tegenhanger van huurtoeslag is de hypotheekrenteaftrek, een regeling die de beter gesitueerde huizenbezitter subsidieert met een belastingteruggave tot wel 52% van de betaalde rente op de hypotheeklening. Het is een vrij riante regeling waar veel gebruik van wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed uitgebreid beantwoord! Waarvoor dank!

Andere antwoorden (1)

Huurtoeslag is een tegemoetkoming van de overheid in de huurkosten. De huurtoeslag zorgt ervoor dat u in verhouding niet te veel huur betaalt. Om ervoor in aanmerking te komen, mag de huur niet te hoog zijn en het inkomen en vermogen niet boven een bepaalde grens uitkomen.

Dit is er dus voor, om mensen met een laag inkomen, ook een kans op een, bij hun situatie passende, woonruimte te kunnen huren.