Dan neemt de verkeerscapaciteit van de weg af... Dus dan kunnen er minder auto's per seconde over de weg... En als er minder auto's per seconde over de weg kunnen dan moeten sommige auto wachten tot ze erop op eraf mogen, vandaar de grotere files...

Toegevoegd na 2 minuten:
.
Bij mist adviseert men ons, halveer de snelheid en verdubbel de afstand... Daar snap ik dan weer niets van, want als iedereen dat doet, dan neemt de verkeerscapaciteit met een factor 4 af, en heb je dus meteen mijlenlange files, alleen al als er wat mist is... Is echt onbegrijpelijk voor XiniX...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het regent, gaan er meer mensen met de auto. Daardoor wordt het al drukker.

Het zicht is minder goed en ook de weg is minder qua grip. Daardoor wordt er meer afstand gehouden en is er meer wegoppervlakte nodig.

Het is volgens mij dus een dubbelwerking, er wordt voorzichtiger gereden waardoor je al meer oppervlakte nodig hebt, en er zijn meer auto's.

Ook gebeuren er vaker ongelukken als het regent wat ook niet bevorderlijk is voor het soepeltjes verlopen van de spits.

Daarom meer file.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als het regent wordt het zicht minder door omstuivend water & regen die neerslaat op de voorruit. hierdoor gaat de gemiddelde snelheid omlaag & worden mensen voorzichtiger: Er wordt meer geremt wat ertoe leidt dat het verkeer nog langzamer gaat rijden. Dit leidt tot een ophoping van verkeer (Snelle auto's komen bij een deel waar langzamer gereden wordt: Ophoping). Als dit proces doorzet komt het verkeer vanzelf tot stilstand.

Er is een leuk filmpje op internet van een onderzoek naar files, waar duidelijk wordt dat het afremmen van een enkele auto al file-vorming tot gevolg kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een aantal redenen onstaan er sneller en langere files als het regent of bij algemeen slechter weer met slechter zicht.

1. Bij slecht weer, is er ook slecht zicht. Als men de rijstijl niet aanpast is dit onherroepelijk oorzaak van meer ongelukken dan normaal (langere remweg, slippen, aquaplanen, etc).
2. Door slecht weer gaat de gemiddelde automobilist WEL langzamer rijden, waardoor op punten waar veel verkeer samenvoegt (knooppunt), meer vertraging ontstaat, omdat er grotere afstand tussen auto's zit.
3. Motorrijders en mensen die een klein stukje (10 tot 30 km) normaal met de fiets afleggen, gaat met slecht weer of in de bus, maar vaak toch met de auto. Dit houdt in dat er meer mensen op de weg gaan.
4. Bij slecht weer is het vaak donkerder, waardoor mensen die normaal extra vroeg vertrekken zich mogelijk wat 'verslapen' en tijdens de normale spits ook in de file komen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste denk ik dat veel mensen, die op de fiets of op een brommer naar hun werk gaan, die bij regen thuis laten, en lekker in hun droge auto stappen. Ten tweede wordt het zicht op de weg minder, nog extra-gehinderd door de heen-en weer-zoevende ruitenwissers, en ook het gevoel in het stuur wordt met een kletsnat wegdek anders, waardoor mensen (on)bewust iets langzamer rijden, en iets meer afstand zullen nemen. Ik denk, dat de gemiddelde doordouwend bumperklever bijv. toch iets minder drammerig is. Als je dan ook nog op een weg rijdt met ouderwets asfalt, waar het water als een sluier van de banden van je voorganger op je voorruit belandt, en je van die geulen-vol-water door de spoorvorming hebt, zal je meestal toch iets bewuster rijden dan bij droge wegen en/of een zonnetje. Al dit maakt, dat er wat langzamer gereden wordt door meer mensen op de weg - en daar istie dan, de gehate file op plekken, waar anders gewoon heel druk verkeer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer ongelukken, langzamer rijdend verkeer, meer verkeer van mensen die eerst op de fiets gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen gaat meer afstand houden om als er geremd moet worden ze niet doorslippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen de auto pakt als het regent,niemand laat zichzelf graag nat regenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen gaan beter opletten en zijn onzekerder op de weg waardoor ze langzamer/onregelmatig gaan rijden.