Kun je je stamboom bij elke gemeente opvragen? en wat zijn de kosten?

Toegevoegd na 1 uur:
bij welke gemeente moet je dan zijn? alleen de gemeente waar je voorouders geboren zijn toch? ergens anders is dus onmogelijk..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (4)

Nee, je stamboom wordt niet bijgehouden door de gemeente. Die zal je zelf uit moeten zoeken, bijvorrbeeld aan de hand van gemeenteregisters. Genealogie is de wetenschap die zich hiermee bezig houdt. Opo internet zijn hierover veel sites met tips en adviezen te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kant en klare stamboom kan je niet opvragen bij de gemeente.
het gemeente archief kan soms bruikbare info geven

sommige gemeenten hebben een digitale stamboom waarmee je zelf kan zoeken naar je voorouders.
link met voorbeeld hiervan bij de bron.

als je een stamboom wil zal je deze zelf moeten uitzoeken of laten uitzoeken.

succes met 'spitten'!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want het uitzoeken van een stamboom is heel veel werk.
Mensen verhuisden vroeger namelijk ook en toen werd alles niet zo goed bijgehouden als nu.
Veel archieven van gemeentes en kerken zijn nu langzamerhand gedigitaliseerd.

En dan nog een probleem: omdat men vroeger alles schreef, zijn er heel vaak namen veranderd.
Dan moet je dingen combineren op andere manieren.

Dus: Mijn man is jarenlang bezig geweest met het uitzoeken van zijn stamboom en is nu bij een
voorouder in de 13e eeuw.

Maar het is een leuke interessante hobby, dus ik zou zeggen: aan de slag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, zoals de anderen al schreven, dit moet je zelf doen. Voorts is het zo dat de gemeente geen recente gegevens vrijgeeft met het oog op de privacy (ca 100 jaar). Op internet is over een groot aantal familienamen wel het een en ander te vinden en als je geluk hebt sta je er misschien zelf, of een van je ouders wel in.
Er zijn verschillende verenigingen die zich bezig houden met genealogie, kijk in je buurt maar eens rond.