Waarom worden sommigge groentesoorten per stuk verkocht,en andere per kilo?

bv bloemkool per stuk,maar spitskool per kilo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik denk zelf onder andere omdat bijvoorbeeld spitskool dan niet meer verkocht zou worden om de te hoge kiloprijs.

Een voorbeeld daarvan: Een van de laatste weken van die Euroaanbiedingen van C1000 hadden ze chinese kool per stuk € 1,00. Niet duur denk je dan, dus neem je er wat meer mee om in te maken voor in de vriezer.

Die dingen lijken echt lomp groot dus rauw heb je optisch al snel genoeg aan èèn chinese kool. Maar dan kom je aan het snijden. Info erbij zoeken: ca. 350 gram per persoon. Dat lijkt veel maar het zijn wel slinkgroenten als je ze gewoon bij de aardappelen doet. Het gevolg was dat ik van alledrie de chinese kolen die ik had meegenomen voor € 1,00 per stuk slechts voor èèn portie groente in kon vriezen (voor 3 peronen, dus 1050 gram).

Dus kostte mij die ene avond chinese kool € 3,00 euro ipv 3x voor € 1,00 waar je dan even snel op rekent wanneer je zo'n grote kool koopt.

Het was overigens wel uberlekker dus wel de moeite en geld waard, maar als het zò € 3,00 per kilo had gekost dan had ik het lang zo snel niet meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heeft te maken met de grootte en de hoeveelheid die een normaal persoon er per portie van eet.
Van een bloemkool eten meerdere mensen, maar als je bijvoorbeeld sperzieboontjes eet... Tja, als je die per stuk wilt kopen moet je ze eerst zelf uittellen daarna bij de kassa nog... Ik wil niet graag in een rij staan met drie klanten die alledrie sperzieboontjes willen kopen als ze per stuk gaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vergelijking ging bijv. tussen bloem- en spitskool en geen sperzieboontjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps... even vergeten de toegevoegde tekst te lezen...
Maarre.. spitskool wordt dan toch ook al gesneden aangeleverd?
De bloemkolen bijv. hebben zo`n beetje dezelfde maat dus kunnen die voor dezelfde prijs weg.Niemand wil voor een klein spitskooltje de prijs voor een grote betalen.Dit zou ook niet eerlijk zijn.Over het algemeen zie je n.l. veel verschillende maten bij spitskool.
amc
14 jaar geleden
Gelukkig hoef je een bloemkool niet per kilo te betalen: er zit namelijk veel zwaar "groen" om, dat eraan wordt gelaten om de kool wit te houden. Bij spitskool en andere kolen is dat niet zo. Er zijn nog andere groentesoorten die veel "afval" hebben, zoals bijvoorbeeld broccoli. Daar wordt meestal ook de stronk van weggegooid. Daar betaal je wel voor het hele gewicht. In principe zou je de stronk wel kunnen eten. Dat zie ik mezelf bij een bloemkool niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
De stronk kun je in kleine stukjes gesneden ook heel goed eten hoor.Wel iets eerder opzetten als de roosjes.Je kunt bloemkool ook als geheel koken.Ziet er op tafel ook mooi uit met een saus erover met wat verse nootmuskaat of geh.peterselie(vooral met kerriesaus.Dan moet je de stronk wel kruisgewijs insnijden i.v.m. het garen.