Zijn de opvattingen van de kranten over de gulden 'links of rechts'?

wij moeten een p.o maken voor maatschappijleer, en we moeten een artikel kiezen uit de volksrant en uit de telegraaf die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp, de onderwerp moet gaan over rechtstaat ; wij hebben gekozen voor de gulden, wij hebben dus 2 kranten stukken gevonden waarvan één een positieve opvatting heeft en de andere een negatieve . positief gaat over dat 1 op de 3 mensen de gulden terug wil en die negatieve over dat het juist voor onrust zorgt en het werkt destabiliserend’ wij moeten dus uit een klein stukje tekst verklaren of de opvatting links of rechts is .. maarja hoe valt dit te verklaren? waar moeten we op letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De politieke term 'links' komt van 'links in de Tweede Kamer zittende parlementsleden'.

Maar kranten zitten niet in het parlement.
Dus moet je een omweggetje maken: maak een plattegrond van de Tweede Kamer, en zet bij elk lid of hij/zij voor of tegen de herinvoering van de gulden is.
En daarna is het een kwestie van tellen: waar zijn de meeste voorstanders, in de rechterhelft of in de linkerhelft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich een super goed idee, maar ik kan niet van ieder lid iets vinden alleen van bepaalde partijen een ''uitspraak' meer niet, zou ik dan uit moeten gaan van uitspraken van bepaalde partijen zoals de VVd waarvan Frans weisglas VVD-prominent het als 'gevaarlijk' beschrijft ?

Andere antwoorden (4)

Dat valt ook niet mee, als je het mij vraagt. Ik vind het ook een beetje vreemd dat ze termen als links en rechts op school zo zwart/wit aanleren. Dat is hokjesdenken is juist een probleem. Bovendien is geen makkelijk onderwerp om bij links of rechts onder te brengen.

Je zou het als volgt kunnen aanpakken. Links wordt over het algemeen gezien als pro-europa. Dit zullen dus geneigd zijn negatief te schrijven over het idee om de gulden weer in te voeren, en benadrukken dat de samenwerking tussen de landen heel veel oplevert.
Rechts is niet per definitie tegen de euro, maar de rechtse populisten van de PVV wel. Die proberen immers in de spelen op het 'onderbuikgevoel' van de mensen. In het artikel van de telegraaf zul je waarschijnlijk burgers aan het woord krijgen die heimwee hebben naar de euro. De voordelen van de euro zullen waarschijnlijk een stuk minder naar voren komen.
Als je hier inderdaad stukjes bij kunt vinden, en je geeft deze argumenten, heb je denk ik een aardig stukje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het invoeren van de gulden bestaan geen duidelijke links of rechts georienteerde meningen.Wel is het in jouw geval als je het simpel bekijkt (naar het hokjes denken) zo dat De Telegraaf als rechts word aangemerkt (dus het artikel ook) en de Volkskrant als links(dus het artikel ook).Vandaar misschien juist de keuze op de Telegraaf en de Volkskrant.Bij de gulden is het rechts / links denken niet van toepassing.De PVV die het onderzoek naar de invoering van de gulden .Verder geen enkele andere politieke stroming in Nederland Links nog Rechts.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me uiterst rechts.want dan is er ook geen eenheid.ik denk dat we dan ook niet in de eu mogen blijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit een politiek issue is bij uitstek waar noch links noch rechts een specifieke invloed op heeft.
Het is niet vooruitstrevend of progressief of uit zorg voor de burger dat mensen de gulden terug willen, en is ook niet behoudend of conservatief of voor de vrijheid van de burger dat men de gulden terug wil. Sterker nog, de motivatie is in de regel uiterst summier, nogal oppervlakkig en slecht doordacht. Niet links, niet rechts, niet midden. Feitelijk zelfs op dit moment nog helemaal geen politiek.

De euro is er, en daar weer van af willen is niet op alle punten in het belang van Nederland. WEL in het belang van Nederland is een sterke munt, en dat is lijkt de euro op dit moment even niet te zijn. Dat voorspelt echter niets over een eventuele nieuwe gulden, die niet haar oude status terugkrijgt en niet de oude sterkte ; dat is allemaal nog maar afwachten. Internationaal is het zeker niet de meest voor de hand liggende oplossing.

Wat er fout is gegaan met de euro is nu wel evident ; als je elk Europees land een pasje geeft voor de gezamenlijke bank met ongelimiteerd krediet, en ook financiële nitwits mogen daarvan ongelimiteerd gebruik maken, krijg je onherroepelijk problemen. Bedenk zelf maar wat er gebeurt als je élke Nederlander een pasje zou geven voor de Grote Gezamenlijke Bankrekening. Of je kinderen een pasje voor de huishoudrekening.....
Dus aan DIE kant, grenzen en toezicht, moet uiteindelijk de oplossing komen.

Het terug willen naar de gulden is meer een soort (misplaatste) nostalgie, en een teken van weinig politiek besef van het belang van Europa.Een belangrijkere maat voor de 'mening' van 'de Nederlanders' is het opleidingsniveau : van de laagopgeleiden wil ruim 80 % de euro terug, van de hoog opgeleiden is dat nog geen 40 %. Dat zegt eigenlijk al een hele boel. (Bron is een radio-uitzending de afgelopen twee weken, ik kan je niet meer vertellen waar en wanneer. ja, Radio 1 ongetwijfeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, ik zal je mening zeker opnemen in de mening die ik moet geven voor de p.o,waaruit ik uiteindelijk ook moet verklaren of het links of rechts is .Dankjewel :]!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan kan ik nog wel een slipje van de luier oplichten ; de mensen die ik zelf persoonlijk ken, eigen kring zeg maar, die de gulden terugwillen zie IK alleen maar in de linkse (sp/pvda) en meest rechtse (pvv)-hoek. Alles daar tussenin (vnl vvd/cda/groenlinks) wil dat niet coute que coute. Persoonlijk zie ik echter heel eerlijk gezegd de link met het opleidingsniveau wel een beetje terugkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je opledingsniveau bepaalt of je links of rechts bent, kan het een links of rechts issue zijn. Echter, het bestaan van de PVV maakt het geheel een beetje warrig. Juist DAAR is het aantal 'guldenfans' groot, als enige rechtse partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u. volgens mij gaat het niet zozeer over de gulden dat je dat moet verklaren of het links of rechts is maar over de opvattingen in telegraaf/Volkskrant en in de richting van een burger moet kijken daarmee bedoel ik dus kijken of het enig zins voordelen op doen of juist nadelen (rechten/plichten) en aan de hand van die gegevens bepalen of het links of rechts! :] nu maar hopen op een voldoende !