Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als je je medicatie niet kan betalen, is er dan een instantie die dit voor je doet?

Ik kwam via mijn vorige vraag terecht bij een vraag van een jaar geleden. Hierin gaat het kort over dat medicijnen zelf betaald moeten worden en dat dat duur is. Wat nou als iemand in een dusdanige financiele situatie zit dat ie net de eindjes aan elkaar kan knopen en ineens medicatie nodig heeft. Als je hier niet voor kan betalen wat gebeurt er dan? Want het lijkt mij dat als je dan gewoon dikke pech hebt dat we dan aardig in de richting van een derde wereld land gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

nou 3e wereld land, zover is het hier nog niet gelukkig.

Indien je Nederlander bent en dus een bijstand uitkering hebt, en je maakt medische kosten die je verzekering niet dekt dan kom je in aanmerking voor bijzondere bijstand. Een eenmalige bijstanduitkering om dit soort kosten te dekken. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente waar je in woont.

Heb je geen verblijfsvergunning zal je noodzakelijke medicatie altijd krijgen ( dat is nu eenmaal de plicht van ziekenhuis/apotheek ) ze sturen een rekening na als dat kan. Deze rekening kan je, indien je hem niet kan betalen, weer terugsturen met een uitleg hoe en waarom je hem niet kan betalen. ( geen verblijfsvergunning, geen werk etc. ) De meeste zorgverleners kunnen dan de kosten deels terugclaimen ( weer bij de overheid uiteraard ) .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijzondere bijstand is niet mogelijk voor medicatie dat heb ik namelijk zelf ook al geprobeerd.
De medicatie die ik krijg is stervensduur en er is geen alternatief... zonder medicatie overlijd ik
En nog geen recht op bijzondere bijstand
Hun reactie, leen eerst maar geld en als je wordt afgewezen kan je terugkomen

Andere antwoorden (1)

Ik begrijp je vraag niet helemaal want in Nederland is iedereen verplicht verzekerd voor het ziekenfonds, dat onder andere ook alle noodzakelijke medicijnen betaalt. Er zijn een paar uitzonderingen voor heel dure medicijnen waarvoor een goedkoper (en wel vergoed)alternatief is met precies dezelfde werkzame stof, waarvoor een eigen bijdrage betaald moet worden en sommige mensen kiezen daarvoor omdat ze toch overtuigd zijn dat de andere vorm beter werkt, maar dat is een keuze.

Er zijn mensen die om welke reden dan ook niet in het ziekenfonds zitten, maar daar zijn in Nederland gewoon potjes voor, want IEDEREEN, ook mensen die zich daar al dan niet vrijwillig aan onttrekken, heeft recht goede medische zorg. Voor de laagste inkomens is er zelfs een zogenaamde zorgtoeslag om te helpen de (best wel hoge) premie te betalen.

Al is die hoge premie ook erg relatief, hoor : uiteindelijk gaat het maar om een klein deel van ons inkomen maar ongelofelijk veel van moet gebeuren omdat we enorm hoge eisen stellen aan onze medische zorg. Maarja, op het moment dat we (even) niet ziek zijn, vinden we dat al snel zondegeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ronron1212
14 jaar geleden
Niet alle medicijnen worden geheel vergoed voor sommige medicijnen moet je een eigen bijdrage betalen en dat is niet omdat er een goedkopere variant van is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt helemaal ronron maar meestal ik zeg meestal is dit niet veel,maar als je bv een uitkering hebt kan het een rib uit je lijf zijn. Verder heeft Marleen wel gelijk.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing