Hoe kan iemand weten dat de Bijbel door God is 'geschreven'?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt die vraag niet direct wetenschappelijk beantwoorden of bewijzen, maar feit is gewoon dat dingen in de Bijbel voorspeld gewoon uitgekomen zijn en nog steeds uitkomen. De dingen die nu uitkomen zijn voorspellingen rond de eindtijd, maar in het nieuwe testament worden ook verschillende dingen beschreven die vaak eeuwen daarvoor ( de Bijbel is in een tijdsbestek van 1500 jaar geschreven) voorspeld zijn door de profeten. In de Bijbel en met name in het Nieuwe testament komt tientallen keren voor een tekst als "Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet..........."

dat kan je niet weten. dat is wat het geloof je laat geloven.

kijk is wat er achter schrijver staat?

De bijbel is toch helemaal niet door God geschreven? Dat kan volgens mij niemand weten.

je bedoelt goddelijke inspiratie van de schrijvers denk ik. in dat geval: je gelooft het of je gelooft het niet.

de bijbel is Gods woord, door mensenhanden geschreven doordat God tot hun sprak. Een kwestie van geloof.

de bijbel (het nieuwe testament) bevat getuigenissen van de 4 evangelisten die over dezelfde gebeurtenissen vertellen. Omdat hun verhalen grotendeels overeenkomen gaan ik als gelovige ervan uit dat er enige waarheid in zit.

Niemand kan dat weten, maar dan ook niemand... Maar als je mijn persoonlijke mening daarover vraagt, dan vertel ik je dit: De Bijbel is niet door God geschreven... Ten ene male uitgesloten... Dat is toch simpel te zien... Hij heeft geen pen en geen papier en hij heeft geen hand om te schrijven en als hij dat wel had, dan greep hij niet in in de loop der dingen, want ingrijpen in de loop der dingen is een teken van voorkeur of afkeur en dat is een eigenschap die je dan weer niet aan God kunt toeschrijven... Wat je ook van God mag zeggen, hij grijpt niet in, sinds de zevende (de zesde wellicht) dag van de schepping hebben we geen bewijzen daarvan gevonden... En als hij de Bijbel wel geschreven zou hebben dan zou die er heel anders uitgezien hebben, dan zou hij niet persoonlijke bronnen en persoonlijke gebeurtenissen aangehaald hebben, maar netjes een gebruikershandleiding van mens en dier en zijn wereld nagelaten hebben... Want als je iets schept dan heb je daar normalerwijze verantwoordelijkheid over en hoe zit het met de garantietermijn van zaken die hij geschapen heeft?

Naar mijn weten zal niemand dat beweren. Wel dat de bijbel is geschreven met behulp van 'Goddelijke inspiratie'. Van de eerste vijf boeken van de bijbel werd lange tijd beweerd dat ze door Mozes waren geschreven, maar nader onderzoek laat zien dat er feitelijk 3 verschillende stammen zijn geweest die die teksten hebben geschreven. Hieronder een link naar een interessante bbc-documentaire met de titel 'Who wrote the bible'? Grappig is dat je de presentator, een britse theoloog, in de loop van dit programma steeds meer ziet twijfelen aan zijn geloof vanwege dit onderzoek.

Bronnen:
http://video.google.com/videoplay?docid=77...

Het zijn oude verhalen, een neerslag van vele eeuwen ervaringen en doorvertellen. Een enorme berg wijsheid dus. Zodra je ze op gaat vatten als letterlijke verslagen, een soort krant van duizenden jaren oud, dan doe je de schrijvers onrecht. Zo is het niet bedoeld. Het is een manier, een verhaal, om je aan het denken te zetten. Als het je helpt, dan doe je ze recht. Neem ze al te letterlijk en je bent eigenlijk goedbeschouwd een afvallige.... Je begrijpt dan niet welke boodschap er in is gestopt....

Ik denk niet dat wij de ,,echte,, bijbel kunnen lezen zoals die echt beschreven is in die tijd.Inmiddels is hij al zoveel herschreven en zgn begripvoller gemaakt dat hele zinnen zodanig veranderd zijn dat ze niet meer orgineel zijn.Dus de bijbel is door mensen handen geschreven en door ,,God ,,doorgegeven voor de mensen.Maar of de bijbel nu nog kloppend is naar het orgineel dat is nog de vraag.

Dat kan niemand weten! Bij mijn weten is de bijbel door mensen geschreven, door het een of ander "geinspireerd".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100