Moet je van een overledene het paspoort inleveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma heeft het bewaart van haar overleden opa.
En mijn tante van haar overleden zoon.
Maar het moet wel!
Ik weet wel dat ze dan de foto er af halen als je dat wil.Die krijg je dan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
= van haar overleden man( mijn opa)

Het beste antwoord

U bent verplicht om het paspoort van de overledene in te leveren bij afdeling Burgerzaken van Uw gemeente.
Zie bijgevoegde link van de Rijksoverheid.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-met-het-paspoort-van-iemand-die-overleden-is.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en duidelijk antwoord.
Dank je.

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet wat er in de wet staat, maar mijn opa is in 2006 overleden en mijn oma heeft zijn paspoort bewaard. Tot op heden heeft zij op geen enkele wijze een verzoek om het paspoort in te leveren ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paspoort moet je volgens mij nooit inleveren. Wel moet je het "onklaar" laten maken, d.m.v. een inkeping te laten maken. Dit wordt ook gedaan als je een nieuw paspoort hebt aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat moet je inleveren om identiteitsfraude te voorkomen:
U bent verplicht om een paspoort of identiteitskaart van iemand die is overleden, in te leveren bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.
Moment van inleveren reisdocument
U hoeft het reisdocument pas in te leveren als u het niet meer nodig heeft bij het regelen van zaken waarbij identificatieplicht bestaat, zoals het opheffen of overschrijven van rekeningen. U krijgt geen oproep om het paspoort of de identiteitskaart in te komen leveren.
Voorkomen van identiteitsfraude
In de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) wordt melding gemaakt van het overlijden. Dit voorkomt dat er identiteitsfraude kan worden gepleegd met de identiteit van de overledene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paspoort moet na overlijden door de nabestaanden ingeleverd worden bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Ook de identiteitskaart van de overledene moet worden ingeleverd. Nabestaanden die het paspoort willen houden kunnen het bij deze afdeling ongeldig laten verklaren.
Kinderen die bijgeschreven stonden op het paspoort van de overledene moeten worden bijgeschreven op het paspoort van de overblijvende ouder. Is dit niet mogelijk dan krijgen zij een zelfstandig reisdocument.

Overigens krijgt u geen oproep het paspoort of de identiteitskaart in te komen leveren, u moet zelf het initiatief nemen.
fremar