wat te doen met begrafenis?

Er is afscheid nemen en condoleren Daarna een afscheidsplechtigheid, daarna (elders) de begrafenis en de mogelijkheid weer terug te komen op de eerste locatie.

Ik was lang geleden best close met de overledene maar recent geen contact meer. Waar zal ik heengaan? In ieder geval condoleren en de plechtigheid, maar ook de begrafenis en weer terug?

Toegevoegd na 31 minuten:
zie advertentie, ik heb geen persoonlijke uitnodiging ontvangen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Iedereen die geantwoord heeft bedankt. Ik heb veel prettige antwoorden gekregen dus kan geen beste antwoord bepalen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps. ik heb geen kaart gekregen, een en ander stond met programma in de krant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan toch niemand voor jou uitmaken?? Ik zou je niet kunnen raden. Ik ga nooit naar begrafenissen, zelfs niet als ik wel een uitnodiging heb gehad. Vrije keus.

Antwoorden (11)

Dat kun je het beste op dat moment bepalen, je gevoel geeft je dan het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet je nog doen wat goed voelt, dit zijn dingen waar je maar 1 keer naar toe kunt.
Ik zou denken dan terug naar huis. In België steekt er gewoonlijk een kaartje bij de doodsbrief als je achteraf nog bent uitgenodigd aan de koffietafel. Als dat er niet bijzit, wordt er veronderstelt dat je na de plechtigheid en het condoleren het gezelschap verlaat.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zie nu pas je toevoeging. Er staat duidelijk dat je welkom bent achteraf, dan staat het je vrij om nog bij het gezelschap te blijven. Je hebt dan de kans om met de nabestaanden op een meer ongedwongen manier te praten dan op de begrafenis zelf. Je hoeft ook niet lang te blijven, dat beslist ieder voor zich op het moment zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een kaart hebt gekregen, dan kun je er dus naar toe.
de vraag is wat wil jij, wat voelt goed?
afscheid nemen doe je voor jezelf, om een hoofdstuk af te sluiten en goed verder te kunnen.
is de condolatie voldoende, of heb je behoefte langer stil te staan bij de overledene?
natuurlijk ga je ook uit beleefdheid de nabestaanden condoleren, met hun verlies. dat heeft ook met fatsoen te maken. maar hoe jij afscheid wilt nemen, is aan jou. voor een ander hoef je het niet te doen.
kun je het niet terplekke beslissen? het is in de goede volgorde...

Toegevoegd na 14 minuten:
ik zie nu dat je geen kaart hebt gekregen, dan zou ik het houden op alleen condoleren. maar als er in de krant staat, dat je de advertentie als uitnodiging kunt beschouwen, geldt weer mijn eerste antwoord .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet echt doen wat bij jou goed voelt

Naar de begrafenis kun je maar een keer. Als je het niet doet kan het natuurlijk zo zijn dat je spijt krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De familie zal het erg waarderen dat je komt, naar welk 'onderdeel' je ook gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan toch niemand voor jou uitmaken??

Zeker omdat je zelf geen kaart hebt gehad, mag je dat helemaal zelf uitmaken.

Ik zou je niet kunnen raden. Ik ga nooit naar begrafenissen, zelfs niet als ik wel een uitnodiging heb gehad.

Vrije keus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit je stilletjes aan bij de begravenis en verdwijn weer stilletjes.
Mochten ze je aanspreken en vragen daarna nog mee te gaan, dan zou ik mee gaan, maar ik denk dat je de andere amper zelf kent, als dat zo is, zal niemand jouw herkennen en ook niet uitnodigen, dus ook niet missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige die hier écht op kan antwoorden, ben jezelf.

Uit respect voor de overledene (en de vriendschap die je lang hebt gekoesterd) zou ik ook naar de begraafplaats gaan. Zie het als het als het laatste wat je nog kan doen voor een oude vriend. Stel, een overledene maakt daadwerkelijk van een wolkje (of hoe je het ook wil zien) zijn begrafenis mee, dan is het toch mooi dat hij ziet dat jullie vriendschap wat betekent heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me te horen dat een goeie kennis van je overleden is.
Als je close bent geweest en in je hart waarschijnlijk nog bent... lijkt me dat je in principe alle onderdelen kan/mag volgen. Ik weet niet hoe goed je de familieleden kent en of dat wellicht een probleem voor je is.

Het lijkt me als een naaste van mij weggevallen was en een relatief onbekende (voor mij) alle onderdelen zou volgen, dat ik z'n aanwezigheid niet anders als respect-betuiging zou zien en zou waarderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
P.S. je moet natuurlijk niets, voor jou moet het ook goed wezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg je gevoel en de situatie ter plekke.
Uit de advertentie blijkt niet dat er besloten onderdelen zijn, dus als je wilt, kun je bijwonen wat je wilt - alles, of een deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd!

In de advertentie stond dat je welkom bent om afscheid te nemen.
Ook al heb je recentelijk geen contact meer gehad, je had ooit wel een close contact, en ik denk dat het dan belangrijk voor je is om toch afscheid te nemen.
Je hebt toch iets meegemaakt met de overledene en moet dit verdriet natuurlijk ook verwerken.
Als jij afscheid wil gaan nemen, staat er dus ook dat je mag komen.
Of je naar alledrie de mogelijkheden gaat moet je natuurlijk bij jezelf vragen of je dit wil?!

Heel veel sterkte!