Welke internationale gelukssymbolen zijn er en waar komen ze vandaan?

En wat voor geluks'handelingen' zoals het laten vallen van iets en dan .... scherven brengen geluk, bij de Grieken is dat wijn knoeien...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

En bij ons het knoeien met suiker.
Ook het hoefijzer is een gelukssymbool, evenals de hoorns van een duivel (!), en het getal 7 is voor velen een geluksgetal.

Een hoefijzer wordt vaak in verband gebracht met geluk.
Dit bijgeloof komt uit een ver verleden.
Een hoefijzer wordt van ijzer gemaakt en toen dat materiaal nog maar net bestond zag men het als toverkracht dat het vervormd kon worden als het gloeiendheet werd gemaakt.
En nog veel magischer vond men het dat het, als het uit het vuur direct aan de paardenhoef werd genageld, het het dier geen pijn deed.
Men zag het als een soort tovenarij en met tovenarij kon je boze geesten en duivels op afstand houden.
Daaruit is het symbolische idee voortgekomen dat een hoefijzer bescherming geeft.
Maar een hoefijzer beschermt natuurlijk ook letterlijk: tegen de hardheid van de grond.
Ondanks dat er zo'n 500 kilo op staat, slijt een ijzer nauwelijks en vervormt het niet.

Veel hoefsmeden bevestigen een hoefijzer vandaag de dag nog steeds met 7 hoefnagels: het geluksgetal 7.
Om het hoefijzer te laten werken moet het met de open kant naar boven op de huisdeur gespijkerd worden.
Als een letter U dus.
Dat komt omdat men er vroeger een paar takjes in vastmaakte, die er als een soort horentjes bovenuit kwamen.
Het gebruik van horens tegen bescherming van gebouwen is al duizenden jaren oud en dat komt weer voort uit het geloof in de duivel: een duivel heeft ook altijd horentjes.
En ook al is de duivel een vijand, zijn horens worden tot op de dag van vandaag beschouwd als een teken van geluk.

Klavertje vier brengt ook geluk.
De oorsprong van de legende van het vinden van een klavertje vier (en het Geluk dat het zou brengen) voert terug naar de tijd van St.Patrick. die in 387 werd geboren in Schotland
Het klavertje gebruikte hij als een metafoor om de drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest aan te duiden.
Het klavertje had de vorm van een kruis en men geloofde in het algemeen dat dit een teken was van perfecte eenheid.

Speciale kledingstukken kunnen een mens gelukbrengen of een muntstuk.

Japanners gebruiken een sleutel om rijkdom, liefde en geluk te brengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, goed antwoord, super link ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vond die link ook super. Heb het allemaal met veel plezier gelezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide antwoorden waren heel goed. Jij was de eerste...

Andere antwoorden (1)

Hierbij nog enkele

Varken - Duitsland
Het spaarvarken is het symbool van het kapitaal dat het gemiddelde gezin in vroeger tijden
bezat: een varken. Gekocht als biggetje, alles etende wat op het erf te vinden was en
als het varken groot was (gemest) dan werd het feestelijk (niet voor het varken) geslacht. In het zuidelijke deel van Duitsland wordt het spaarvarken nog steeds cadeau gedaan als
Glucksschweinchen, vaak bij Oud en Nieuw. Ook een pasgeboren baby ontvangt een spaarvarkentje
voor een lang, gelukkig en rijk leven.

Libelle
Als een schepsel van wind staan zij voor veranderen. Als een schepsel van water vertegen-
woordigen zij 'een droom'.
Andere symbolische betekenis die verband houden met libelle zijn welvaart, kracht
moed, vrede, harmonie en zuiverheid.

Schildpad - Feng Shui
Schildpadden worden binnen Feng Shui beschouwd als geluksbrengers. Ze zijn één
van de vier heilige dieren binnen Feng Shui (draak, schildpad, eenhoorn en phoenix).
Ook wordt gezegd dat schildpadden een lang leven symboliseren.

Kikker - Verschillende culturen
De kikker is het symbool van voorspoed, rijkdom, vriendschap en overvloed in
vele culturen en een symbool van vruchtbaarheid in andere.
Bij de Indianen draagt de kikker een stuk hout in zijn mond omdat de Mojave
Indianen geloven dat hij vuur heeft gebracht voor de mensheid
Bij de oude Romeinen was de kikker een mascotte die geluk bracht in je huis.
De Aboriginals (Australië) geloven dat de kikker onweer en regen brengt en
planten helpt om te groeien.
Bij oude Grieken en Egyptenaren symboliseert
het inspiratie en vruchtbaarheid.

Chinese munten - China
Worden aan elkaar worden gebonden met een
rood touwtje of lint om de essentie van het geluk te krijgen.
Gebruik altijd drie, zes, zeven of acht munten, in plaats van vier of vijf
want deze getallen worden beschouwd als zeer gunstig voor het geluk.

Konijnenpootje
Vaak worden konijnenpootjes als sleutelhanger verkocht. Volgens het bijgeloof
moet men drie of vier keer over het pootje wrijven voor het begin van bijvoorbeeld
een toneelstuk, een wedstrijd, een toespraak of wanneer men gaat gokken.

Visschub
In Rusland ea Oost-Europese landen denkt men dat het geluk breng als je een visschub in je portemonnee stopt. Zorgt ervoor dat je nooit zonder geld komt te zitten. De precieze herkomst van dit gebruik
is niet helemaal duidelijk, maar dat het iets te maken heeft met een rijke vangst.