Waar kan ik hulp voor mijn vader vinden?

Toen ik laatst in het huis van mijn vader was ben ik erg geschrokken van de rotzooi. Hij wordt wat ouder en kampt met gezondheidsproblemen. Tot nu toe kon hij zich in huis aardig redden, maar het begint hem boven het hoofd te groeien. Ik woon zelf aan de andere kant van het land en kan niet zo makkelijk vaak langskomen. Hij is best eenzaam en vertrouwt weinig mensen, zijn dokter bijvoorbeeld niet waardoor hij er niet snel naartoe gaat als hij klachten heeft. Ik vroeg me af of ik ergens hulp kan inschakelen die hem helpt de boel weer op de rit te krijgen. Eerst maar eens het huis enigszins opruimen, maar hij heeft ook erg veel behoefte aan een luisterend oor en misschien wat meer structuur. Het is belangrijk dat het iemand is waarbij hij zich vertrouwd voelt en die hopelijk rustig de tijd voor hem neemt.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Goed nieuws! Hij staat er zelf nu ook voor open!
Ik ga met jullie tips aan de slag om hulp te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bel de huisarts, en eventueel de GGD in de woonplaats van je vader.
De GGD (die meestal komt via een verzoek van de huisarts) kan een indicatie afgeven voor gespecialiseerde thuiszorg, die mensen kunnen helpen met ruimen en schoonmaken, en zijn gewend aan 'zorgmijders' (mensen die niet makkelijk zorg en/of hulp accepteren).
Ik ken verhalen waarbij zulke thuiszorgers eerst maanden niet verder kwamen dan buiten de huisdeur op een stoeltje praten met de bewoner, en zich zo toch 'naar binnen' wisten te praten omdat ze toch een soort vertrouwensband weten op te bouwen.
Opruimen is geen probleem voor ze, en ze bieden ook structuur in het huishouden en wat ritme in het leven (bijvoorbeeld omdat ze elke week komen).
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, fijn om te horen. En mag zijn arts mij telefonisch informatie geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich waarschijnlijk niet, maar jij kunt wel aangeven dat het jouw vader is en dat jij je zorgen maakt, en dat je denkt dat hulp nodig is.
Dan kan de huisarts actie ondernemen.
Het kan zo zijn dat jij dan contactpersoon wordt voor eventuele zorgverleners, dat hangt helemaal van de situatie af.

Andere antwoorden (5)

ggd of de ggz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij zijn gemeente, loket WMO, kunnen ze hem aan huishoudelijke hulp helpen en kijken wat er nog meer nodig is. Hij hoeft alleen een eigen bijdrage te betalen, die is afgestemd op zijn inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info, ik wist echt niet hoe dit werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel een hele papierwinkel, maar als het eenmaal loopt, ben je voorlopig klaar, bedenk goed wat voor hulp nodig is en vraag alles meteen aan. Denk eventueel ook aan de boodschappen, koken en de tuin. Als hij niet meer mobiel is kun je ook een valyspas en taxivervoer voor in de regio aanvragen.
Bij de gemeente moet je zijn voor hulp in huis.

Ikzelf ben ook thuishulp en ondersteun mensen bij het huishouden.
Sommige taken heb ik helemaal overgenomen.
En sommige van mijn cliënten hebben een luisterend oor nodig.
Met die cliënten zit ik weer wat langer koffie te drinken.
Ik sta verder weg voor ze en dat is vaak makkelijker om dingen te vertellen.

Thuishulp werkt met zorgdossier waar eigenlijk alles in wordt teruggekoppeld naar zorginstelling en familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal,mijn moeder wilde er eerst ook niet aan want ze heeft het niet zo op vreemden in haar huis,maar ze moest wel toen wij gezegd hadden dat niet alles op onze schouders kan komen omdat wij ook een eigen gezin hebben en nu is ze dik tevreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg. Ik heb echt geen idee hoe het werkt met thuiszorg en voor wie het bestemd is. Interessant dus om het van jouw kant te horen.
En zo'n zorgdossier, mag dat gewoon naar familie? Heb je dan niet te maken met privacy/beroepsgeheim?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zorgdossier blijft wel bij de persoon waar hulp wordt geleverd, maar familie mag hier ten alle tijden inlezen.
En er is natuurlijk ook ruimte voor de familie in te schrijven voor de hulp. Ook kan je met de hulp bepaalde afspraken maken. Ik heb wel met beroepsgeheim te maken, maar niet richting familie.
Als hij niet in aanmerking komt voor betaalde thuishulp via de gemeente, dan zou je het via een vrijwilligersorganisatie kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Er zijn al veel mogelijkheden genoemd maar misschien kun je ook eens op http://senioren.familiestart.nl/ kijken.
Hier staan veel linken naar instellingen die ondersteunend kunnen zijn.