meenemen , laten liggen of wat ?

Ik weet een plek waar al een paar dagen een surfplank en zeil en surf kar ligt de plank is in de bosjes gedumpt ( niet netjes verstopt ofzo ) en de rest ligt er maar bij en ik heb telkens het gevoel dat ik het wil meenemen aangezien ik wel windsurf maar zou ik het meenemen of laten liggen of wat er anders mee doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ik zou de politie waarschuwen.
Het is of gestolen, of van iemand die niet is teruggekomen.
In beide gevallen politiewerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon melden bij de politie,dan krijg je (hopenlijk) geen gedoe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had jij dat dan wel de laaste keer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie heeft het idd een keer gepresteerd, om mij ,als getuige van een winkeldiefstal te promoveren tot de dader.
Een zeer onprettige ervaring, moet ik zeggen.
Je zou het natuurlijk aan de politie kunnen bellen. d die weten natuurlijk wat je ermee moet doen waarschijnlijk komen zij het ophalen. maar als je het meeneemt dan en tegen niemand vertelt dan kan dat natuurlijk.maar of het officieel mag dat weet ik niet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een - van mij: als kleuter hoor je al geleerd te hebben dat iets meenemen dat niet van jou is, niet mag: dat noemen we ook wel "stelen".
Je mag het niet meenemen, het is hoogstwaarschijnlijk wel van iemand. Je kunt het aangeven bij de politie, of als er een jachthaven in de buurt is, daar gaan navragen.
Maar hoe dan ook, niet meenemen, maar gewoon even doorgeven aan de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon door geven bij politie mocht er niemand naar bepaalde tijd erop reageren.
Wordt sowieso via veilingen en openbaar verkoop te koop aangeboden .
Vaak wordt als melder dan eerst in gelegenheid gestelt of er interesse voor heb.
En heel soms kan geluk hebben als wel de eigenaar reageert dat als vinder iets hoort of krijgt maar dit niet verplicht .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Openbare verkoop is alleen als er geen vinder is en bij goederen die inbeslag zijn genomen.
Zie anders mijn antwoord.
Niet meenemen, inderdaad, naar de politie brengen. Vroeger was het zo, dat als de rechtmatige eigenaar binnen een bepaalde tijd zich niet meldde, dat je alsnog eigenaar kon worden ervan. Mogelijk is dat nog zo, ook dat kan de politie je vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meenemen ,en doorgeven aan politie en zeggen dat jij het in bewaring stelt,meld de eigenaar zich binnen een bepaalde tijd niet ( weet niet meer hoe lang) mag jij het houden.
Zo heb ik het ook gedaan met een fiets,als je het afgeeft en niemand komt zich melden als rechtmatige eigenaar wordt het alsnog geveilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEE! Niet meenemen! Laten liggen en de politie bellen.

Voor hetzelfde geld is het betrokken geweest bij een misdrijf, en als jij er mee naar het bureau gaat slepen, vernietig je alle sporen (denk aan dactyloscopie) en contamineer jij jouw DNA.
Is misschien ver gezocht en snap dat je er niet meteen aan denkt, maar denk aan een vermissing, diefstal etc.

Meldt dit als gevonden goed. Laat de politie eerst bepalen of er sporenonderzoek gedaan moet worden of dat er aangifte is gedaan van diefstal of melding is gedaan van een vermissing van een figuur die die spullen bij zich had.

Als het vrijgegeven wordt (er is dus geen misdrijf en geen indicatie van de eigenaar) geef jij je dan op als vinder goed en dat jij beheerder wilt zijn. De spullen mogen kunnen dan ondergebracht worden op het politiebureau of bij jou thuis.

In geval van het laatste mag je er niets mee doen, alleen opslaan van goederen. Dit moet bij de politie bekend worden dat jij ze hebt. Jij bent dan nog geen eigenaar maar beheerder.

Voor het vinden van een goed, kan je uiteindelijk eigenaar worden. Daar staat zogenaamde "bewaartermijnen"voor.

Gevonden voorwerpen die een waarde vertegenwoordigen tot € 450,-: deze voorwerpen worden drie maanden bewaard. Heeft de rechtmatige eigenaar zich dan niet gemeld, dan wordt de beheerder de eigenaar.

Voorwerpen die meer dan € 450,- waard zijn: deze voorwerpen worden een jaar bewaard. Heeft de rechtmatige eigenaar zich dan niet gemeld, dan wordt de beheerder de eigenaar.

Dit is mijns inziens de enige oplossing: In geval van een misdrijf stuur de politie de goede richting op, is er niets mee aan de hand, en de eigenaar meldt zich niet, dan word jij op den duur (legaal) de nieuwe eigenaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zoiets aan de hand gehad met een fiets.
Ik mocht het thuis houden,maar moest wel aangifte doen en dit kun je doen via internet.
Als ik binnen een jaar niets had gehoord dan mocht ik de fiets houden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad.