Waarom wordt een brand in een huis vanaf boven geblust, en niet vanaf de kern, vanaf de onderkant??

Op TV zie ik vaak dat als een huis in brand staat, dat de brandweer dan het vuur vanaf boven probeert te doven. Pak je dan niet alleen de vlammen aan? Waarom blussen ze niet vanaf de onderkant, bij de kern van het probleem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk omdat dat te gevaarlijk is. Ze moeten dan in een brandend huis. Dan doen ze alleen om mensen te redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik bedoel vanaf de zijkanten. Aangezien als ze aan de zijkant van het huis blijven staan, ze dan evenhoog bij de grond zitten :P Snap je?

Het beste antwoord

De brandweer laat verreweg de meeste branden gecontroleerd uitbranden. Dat wil zeggen dat uitbreiding wordt tegengegaan. Ik weet niet of je weleens een kopje water in een gloeiend hete pan gegooid hebt maar als je de lust hebt, doe het dan met een kopje aan een meterslange steel en bij voorkeur buitenshuis. Dat water explodeert door de plotselinge stoomvorming. Die je zoiets in een fel brandend pand dan spat dat hele pand brandend en wel uit elkaar met alle gevolgen van dien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een beginnende brand is natuurlijk een ander verhaal. Daar lukt het nog weleens bij om de brandende stof af te dekken waardoor er geen zuurstof meer bij kan. Dan ook bij voorkeur met schuim of poeder. Brandende vloeistoffen bijvoorbeeld drijven op water wat de boel ook alleen maar verergert. In de keuken heb je natuurlijk zo'n branddeken hangen met hetzelfde doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, super duidelijk! Dankjewel :D !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+,duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk om erger te voorkomen. De vlammen grijpen omhoog, dus lijkt het me logisch dat ze van bovenaf gaan blussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de vlammen grijpen omhoog, maar als je alleen de bovenste vlammen blust, dan ben je toch oerlang bezig met blussen, als je ooit zo ver bent met blussen tot je bij de 'onderste rij' vlammen bent?
Daarom vind ik het zo gek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door de rookontwikkeling en gebrek aan zuurstof zijn de onderste vlammen allang gedoofd, en het vuur zoekt een weg naar boven (zegt mijn verstand), en bovendien zal het bluswater dat van boven komt ook het nodige werk doen.
Kimath
12 jaar geleden
Als je van boven blist, maak je (bijvoorbeeld) het dak nat, zo kan het vuur niet verder verspreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt ook wel logisch..maar na een paar uur het dak blussen is het toch al wel nat..?
Ze blussen het dak van begin tot eind..:P
Kimath
12 jaar geleden
Door de hitte van het vuur droogt het dak langzaam, dus ze moeten blijven blussen om het nat te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gespeculeer is weer niet van de lucht :-) maar je zit in de goede richting, Susie, waarvoor een plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Kees;-)
Als je van boven naar beneden blust dan blus je tegelijk een groter oppervlak .
Omdat het water van boven komt en dan automatisch naar beneden loopt .
En het is veiliger van boven omdat de brandweerlieden dan op een ladderwagen zitten .