Kunnen er nieuwe achternamen nog ontstaan?

Elk kind heeft bij de geboorte al een bestaande achternaam, maar tocht vraag ik me af of het nog mogelijk is dat er nieuwe achternamen nog kunnen ontstaan die niet eerder geregistreerd zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit kan tegenwoordig alleen bij naamswijziging (kosten 835 euro) van niet Nederlandse, bespottelijke en veel voorkomende achternaam. Ook kan dat als gevolg van psychische hinder. Je nieuwe achternaam moet in principe zoveel mogelijk lijken op de huidige. Als dat geen bruikbare naam opleverd kan je pas een nieuwe nog niet voorkomende Nederlands klinkende achternaam kiezen. Maar de achternaam van je andere ouder mag ook dan gekozen worden.

Het beste antwoord

Je kunt je achternaam laten wijzigen.

In theorie kun je dus een nieuwe achternaam verzinnen en dit laten registreren bij de gemeente.

Ik denk wel dat je daarna extra goed in de gaten gehouden gaat worden door de diverse instanties :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je naam verander je niet bij de Gemeente, maar dat moet je aanvragen bij het Rijk. De wijziging wordt dan gepubliceerd in de Staatscourant, als die goedgekeurd wordt. Het kost veel geld, en je zult er ook een goede reden voor moeten hebben, bv omdat je een aanstootgevende achternaam hebt, of eentje waarmee je wordt uitgelachen.

Andere antwoorden (4)

Net als je voornaam kun je ook je achternaam veranderen bij de gemeente (voor een smak geld natuurlijk).
En dan kan je natuurlijk zelf je achternaam kiezen. Dus ik denk dat daar af en toe (denk toch dat meeste mensen dan voor een simpele achternaam gaan) nog wel eens een nieuwe naam uit voort kan komen.

denk maar eens aan de mensen die liever niet Poepjes of Pijpert van de achternaam willen heten. En ja, die bestaan, tenminste wel bij mij in het dorp een aantal jaren geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken inderdaad iemand die haar achternaam en dat van haar kinderen heeft laten veranderen. Haar ene kind had een voornaam die met de W begon, haar andere kind een voornaam die met de A begon, die heeft ze achterelkaar gezet met van ervoor en dat is nu hun nieuwe achternaam. Dus ja het kan, maar het is met kosten en volgens mij moet je er een goede reden voor hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwe Nederlandse achternamen kunnen ontstaan na een naamswijziging:

"Uw nieuwe achternaam moet zoveel mogelijk worden afgeleid van uw oude naam. [...] Als dit niet lukt, kunt u een geheel nieuwe, Nederlands klinkende achternaam kiezen. Deze naam mag nog niet in Nederland voorkomen."

Ook kunnen er nieuwe namen ontstaan door nieuwe Nederlandse schrijfwijzen van buitenlandse achternamen, bijvoorbeeld uit het Arabisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebeurt zeer zelden in België: bij vondelingen is het aan de burgemeester of de voorzitter van het OCMW (sociale dienst) een voor- en achternaam voor het kind te bepalen. Zo worden vondelingen dikwijls genoemd naar de vindplaats, en dit kan een achternaam zijn die tot dusver nog niet bestond. Maar meestal wordt het kind later geadopteerd door een gezin en wordt de achternaam gewijzigd in de reeds bestaande naam van het adoptiegezin.
Je achternaam laten wijzigen is ook een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling, Suus.